De regio Amsterdam/IJmuiden en Port of Amsterdam zetten vol in op (offshore) windenergie. Om de bouw van windparken te faciliteren, produceren en verschepen we via het Noordzeekanaalgebied allerlei onderdelen. In een reeks van vier interviews vertellen we alles over de positie die we innemen bij de bouw van wind op water. Ditmaal aan het woord: Michael van Toledo, general manager bij TMA Logistics over de logistiek rond Windpark Fryslân.
Containers, overslag van ladingen, intermodaal transport: bij TMA Logistics weten ze er alles van. En dan zijn er nog de offshore windprojecten waarmee het bedrijf méér dan bekend is. Michael van Toledo is general manager en betrokken bij de logistieke processen rondom Windpark Fryslân. ‘Niet altijd gemakkelijk, maar een project waar we buitengewoon trots op zijn.’
89 windmolens opslaan en vervoeren
Windpark Fryslân is niet het eerste offshore windproject waarmee TMA Logistics zich bezighoudt. Michael: ‘Allesbehalve zelfs. Een paar jaar geleden hebben we bijvoorbeeld 48 turbines vervoerd en geleverd voor het Windpark Westermeerwind. Dat was een soortgelijk project. Toen ook met windturbines van SiemensGamesa – onze opdrachtgever.’ Toch bekent Michael dat Windpark Fryslân een uitdaging van een nieuwe orde is. ‘Ten eerste omdat we het ditmaal over 89 molens hebben in plaats van 48. En destijds hadden we 1,5 jaar de tijd om de onderdelen te vervoeren. Nu 8 maanden vanaf het moment dat de eerste onderdelen hier arriveren.’
Gigantische locatie
Aan ruimte – gelukkig – geen gebrek bij TMA Logistics. Een windmolenblad is ruim 65 meter lang en meer dan 3 meter hoog. Michael: ‘Windpark Fryslân heeft er 267 nodig. Dat vraagt dus om een gigantische opslaglocatie van ruim honderdduizend vierkante meter. En dan zijn er nog alle andere onderdelen zoals de generatoren, bladen en torens. Al met al neemt dat ongeveer een derde van al onze hectares in beslag.’ Michael geeft aan dat er ook nog een groot kantoor moet komen waar zo’n 100 tot 120 mensen kunnen werken. Hij lacht: ‘Zij mogen wel goede wandelschoenen aantrekken als ze in de lunchpauze een wandelingetje tussen de onderdelen willen maken.’
Ruimte en plannen de grootste uitdagingen
Ruimte maken is overigens niet de enige uitdaging voor TMA. ‘Daar zijn we aan gewend. Zo zijn we net klaar met een logistieke bouwhub voor de nieuwe zeesluis bij IJmuiden. Kranen, damwanden, betonpalen: alles ging via onze terminal. Doordat we op één locatie met grote pontons werkten, konden we het overzicht behouden, de ruimte optimaal benutten en opstoppingen voorkomen.’ Belangrijk, volgens Michael, omdat bij grootschalige bouwprojecten de planning vaak complex is.
‘Bij Windpark Fryslân merken we dat ook. De schepen met onderdelen komen uit de hele wereld. Regionaal werken we samen met andere bedrijven vanwege hun specialistische kennis en materialen. Een team van SiemensGamesa monteert op ons terrein de windmolens, zodat op het IJsselmeer zo min mogelijk gesleuteld hoeft te worden. Ga zo maar door. Dat moeten we allemaal op elkaar afstemmen.’
De voorbereiding windpark project op zich voor TMA
Het vervoer van de windmolenonderdelen staat voor januari op de planning. De voorbereiding van het project is een project op zich. ‘We moeten bijvoorbeeld ons terrein versterken’, zegt Michael. ‘De onderdelen zijn niet alleen groot, ze zijn ook zwaar. We hebben dat extra kantoorpand nodig. We moeten elektriciteit omleggen: er is genoeg te doen.’ Gelukkig doet TMA dat met veel plezier. ‘We zijn trots en vereerd dat we de logistiek van dit prestigieuze project verzorgen.’
Er mag niets misgaan
Over de planning maakt de general manager zich vooralsnog weinig zorgen. ‘Hopen dat het weer een beetje meezit’, zegt hij. ‘Dat is een beetje het ding met die windmolen-bladen… ze vangen nogal veel wind. Dus storm komt slecht van pas. We nemen geen enkel risico op schade.’ Voorzichtigheid is volgens Michael sowieso de basis van offshore windprojecten. ‘Het gaat over zulke kostbare onderdelen en dusdanig strakke planningen dat niets mis mag gaan.’
Amsterdam & wind op water
Michael ziet de toekomst van de regio Amsterdam en wind op water gelukkig zonnig in. Voor binnenwaterlocaties zoals het IJsselmeer is onze ligging fantastisch. Bouwprojecten vinden hier een one-stop-shop van mensen, materialen en kennis. Voor projecten op zee is het handig als we een locatie buiten de sluizen krijgen. Die plannen liggen er in de vorm van de Energiehaven. Zodra die er is, heeft de regio Amsterdam/IJmuiden alles in handen voor de logistieke toekomst van nieuwe windparken.’
Foto windpark: David Will/Pixabay.com.