De Universiteit van Amsterdam (UvA) en Hogeschool van Amsterdam (HvA) werden tot voor kort ieder apart bevoorraad. Hun leveranciers gingen daarvoor jaarlijks 70 rondjes om de aarde en vaak en apart de drukke stad in en uit. Dat kan slimmer en duurzamer, aldus de UvA en HvA. Ze zijn gestart met met het bevoorraden via een ‘logistieke hub’. Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics van de HvA, zet de voordelen op een rij.
UvA en HvA zijn de eerste onderwijsinstellingen in Nederland die via een eigen logistieke hub en op deze schaal hun bevoorrading organiseren.
Voordelen logistieke hub UvA en HvA
Gebruik maken van een logistieke hub biedt veel voordelen, zowel voor de verzender, de UvA en HvA, maar vooral ook voor de omgeving!
De leverancier
- kan de goederen aan de rand van de stad afleveren en hoeft niet meer de binnenstad van Amsterdam in;
- heeft de mogelijkheid om generieke voorraad dichter bij de UvA en HvA te leggen. Hierdoor kan de levertijd aanmerkelijk worden verkort;
- voldoet aan de steeds groter wordende vraag omtrent duurzame transport;
- levert een positieve bijdrage aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en doorstroming van de stad.
De ontvanger
- heeft minder vervoersbewegingen rond de panden wat ten goede komt aan de leefbaarheid/veiligheid van de omgeving;
- heeft nog maar een beperkt aantal ontvangst momenten en kan hierdoor personeel effectiever inzetten;
De omgeving
- heeft minder last van vervuilend transport in de stad;
- heeft minder last van opstoppingen door busjes en vrachtwagens.
Canon en Maas International
De hub is inmiddels van start gegaan samen met twee leveranciers. Daarnaast zijn er ook vergevorderde gesprekken met een aantal andere leveranciers.
Canon en Maas International zijn gestart met het bevoorraden via de hub. Canon voor printpapier en drukwerk en Maas International voor koffie en thee. Er lopen daarnaast al vergevorderde gesprekken met andere leveranciers (CWS, Heijmans, Technische Unie en Staples) om ook deel te gaan nemen.
Opvallend is dat alle deelnemende leveranciers het project als een opstap zien naar het duurzaam bevoorraden van al hun klanten in Amsterdam.
Bron: delaatstemeter.nl