De ICAO verbiedt per 1 april het vervoer van lithium-ion batterijen als vracht op passagiersvliegtuigen. Het transport van lithium-ion batterijen die in apparatuur zitten of daarbij verpakt zijn, valt niet onder het verbod.
De voorzitter van de ICAO Raad, Olumuyiwa Benard Aliu benadrukte dat veiligheid altijd de meest fundamentele prioriteit in de internationale burgerluchtvaart is. Hij zei dat dit verbod tijdelijk is en dat ICAO doorgaat met het ontwikkelen van nieuwe normen voor de verpakking van lithium batterijen. Deze normen worden verwacht in 2018.
Het verbod komt nadat diverse luchtvaartmaatschappijen het vervoer van deze batterijen op passagiersvliegtuigen al beperkt of helemaal verboden hadden. Dit ondanks het standpunt van IATA en een aantal landen (waaronder Nederland) dat met een verbod het illegale vervoer van batterijen niet kan voorkomen.
IATA Head of Cargo Glyn Hughes zei dit enkele dagen geleden nog nadrukkelijk tegen The Loadstar: “We would like to see published conditions as to what would facilitate its eventual lifting. Airlines, manufacturers and packaging providers are constantly striving for supply chain improvements to further enhance safety. The issues of non-declared and counterfeit batteries are not addressed by the ban. To truly make the industry safer we need governments to play a larger oversight role with regards to what is manufactured in their country, and to ensure that all manufacturers apply and adhere to published international regulations covering air transportation”.
Meer informatie
- IATA: “Lithium Batteries as Cargo in 2016 — Update III” (pdf with highlighted changes in the ICAO Dangerous Goods Recommendations);
- ICAO: Additional Clarifications on New Lithium Ion Shipment Restrictions;
- IATA Update on Lithium Batteries as Cargo;
- Air Cargo World: “Hoverboards seized at JFK for fire safety”;
- Overzicht van berichten over lithium batterijen in The Loadstar;
- YouTube filmpje met brandende/exploderende Hoverboards.
Bron: ACN.nl