regeerakkoord metropoolregio amsterdam

Verzendkosten e-sales kunnen piek dc’s reduceren

 

Verzendkosten bij e-fulfillment bieden een goed instrument om de vraag te sturen en operationele pieken in de distributiecentra en transport tegen te gaan.

 

Dat blijkt uit onderzoek van Michel Heikamp en Sohrab Hosseinzadeh, beide student aan de VU Amsterdam. Zij hebben onder begeleiding van Jeroen van den Berg voor hun studie Transport & Supply Chain Management, onderzoek gedaan naar de invloed van verzendkosten op de keuzes die consumenten maken.

 

Langere levertijd

Door middel van interviews onder 300 respondenten is onderzocht wat de invloed van verzendkosten is op de keuzes die consumenten maken bij thuislevering en leversnelheid. De consument is bereid gemiddeld 2 euro meer te betalen voor een snellere levering. Boven de 2 euro verschil in verzendkosten zijn de voorkeuren verdeeld. Bij een prijsverschil van 4 euro geeft 41 procent van de respondenten de voorkeur aan een langere levertijd van 2 tot 5 dagen. Vanaf 14 euro prijsverschil kiezen consumenten unaniem voor een langere levertijd van 2 tot 5 dagen.

 

Thuislevering

Consumenten zijn wel te bereid te betalen voor levering aan huis. Bij een prijsverschil van 6 euro geeft nog altijd 57 procent van de respondenten de voorkeur aan het thuisbezorgen van de bestelling.

 

Stedelingen minder gevoelig

Boeken en kleding zijn goederen die gevoelig zijn voor verzendkosten. Bij duurdere producten zoals laptops zijn consumenten minder gevoelig voor verzendkosten.
Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat consumenten in stedelijke gebieden gevoeliger zijn voor verzendkosten dan consumenten in niet-stedelijke gebieden. Heikamp verklaart dit doordat de stedelingen eenvoudiger toegang hebben tot een afhaalpunt. Inkomen, leeftijd en opleiding blijken nauwelijks een rol te spelen bij de voorkeuren van consumenten.

 

(bron: Logistiek.nl)

Geef een antwoord