WATpod

WATpod op Schiphol: veilig werken ten tijde van corona

De brancheorganisatie van de luchtvrachtvervoerders Air Cargo Netherlands en Dutchband lanceren de WATpod, een zendertje dat medewerkers tijdens het werk waarschuwt als ze te dicht bij elkaar komen. Veilig werken heeft door de coronacrisis een nieuwe dimensie gekregen. Want hoe respecteer je in dynamische omgevingen als warehouses en vliegtuigplatforms de anderhalve-meter-regel als je al je aandacht nodig hebt voor je werkzaamheden. Eind mei start bij twee afhandelaren op Schiphol Airport een proef van enkele weken.

De WAT in WATpod staat voor Working Apart Together. Het zendertje wordt vastgeclipt op de schouder en geeft een geluidsignaal af zodra collega’s op de werkvloer te dicht bij elkaar komen. De zender kan naar eigen voorkeuren worden ingesteld, bijvoorbeeld naar gewenste afstand en volume. Maarten van As van ACN: “In een warehouse zijn niet zoveel omgevingsgeluiden, maar op een platform met draaiende vliegtuigmotoren is dat natuurlijk anders.” Het globaal programmeren binnen de organisatie gebeurt op een ‘master WATpod’. De andere zendertjes staan hiermee in contact. Michiel Fransen van ontwikkelaar Dutchband: “Het ene bedrijf beperkt zich tot anderhalve meter, een ander kiest voor drie meter afstand. Hoe groter de afstand, hoe veiliger het werken is.”

WATpod binnen 10 minuten operationeel

Door de coronacrisis zoeken veel bedrijven naar oplossingen om de voorgeschreven regel van anderhalve meter afstand op de werkvloer te waarborgen. In België resulteerde dat al in de ontwikkeling van een soort horloge dat waarschuwt als medewerkers te dicht bij elkaar komen. Dat systeem is echter complex en vereist antennes op een werkterrein. De WATpod is volledig autonoom, er is geen extra infrastructuur voor nodig. De zenders herkennen elkaar en kunnen binnen tien minuten operationeel zijn. “In de unit zit alles wat je nodig hebt. Hij is heel gevoelig. We hebben gekozen voor de locatie op de schouders, omdat zo’n zender gevoelig is voor vocht. Bovendien hoeft het dan niet door het menselijk lichaam heeft. Daardoor kan hij vrij nauwkeurig de afstanden bepalen.”

Tekst loopt door onder video

Transsectorale samenwerking

De WATpod is een perfect voorbeeld van transsectorale samenwerking en van de nood een deugd maken. Ontwikkelaar Dutchband uit Amsterdam (een zuster van het bedrijf Vanmoof van de elektrische fietsen) levert in het dagelijkse leven polsbandjes voor bezoekers en medewerkers van festivals, betaalterminals en betaalmiddelen. Door de coronacrisis staan evenementen zeker tot augustus on hold en Michiel Fransen sluit niet uit dat het nog twee jaar duur voor de sector weer volop draait. Hij moest dus op zoek naar een andere bron van inkomsten.

Pilot op Schiphol Airport

Het verzoek van ACN om te onderzoeken of er een systeem kon komen om mensen veilig op één werkvloer te laten ten tijde van corona, kwam daarom precies op het goede moment en was aan de juiste partij gericht. Dutchband had binnen anderhalve maand een werkend prototype klaar. Daarvan worden er zo’n honderd vanaf eind mei twee weken lang getest op Schiphol. Fransen: “De techniek werkt, maar we willen natuurlijk weten wat de ervaringen zijn met de WATpod als mensen volop aan het werk zijn.” Maarten van As is nu al enthousiast. “Het is een eenvoudig, autonoom werkend systeem zónder valkuilen op gebied van privacygevoelige informatie. Het werkt bovendien verrassend eenvoudig en effectief.”

First come, first service

Terwijl de zender proof of concept wordt getest, lopen de procedures om hem goedgekeurd te krijgen bij onder meer KIWA en de dienst Telecom. Zodra alle toestemmingen binnen zijn en de pilot succesvol is afgerond, kan er worden opgeschaald. Fransen ziet tal van toepassingen voor de WATpod. Naast warehouses zou het apparaat een uitkomst kunnen zijn voor bouwplaatsen, in productiehallen en gemonteerd op supermarktkarretjes. “We verwachten dat de eerste batch in juli en hopen in augustus uit gaan leveren. Er zijn al pre-orders binnen, dus leveren doen we volgens het first come, first service-principe.”