Monitor Detailhandel 2018

Webwinkels op de bres voor duurzaam winkelen

“De webwinkels moeten aan de slag”, zegt Walther Ploos van Amstel, lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, in het Financieele Dagblad (FD) op 29 januari. “Maar het kan nog veel duurzamer.” Hij schetst een beeld van toekomstige overvolle straten en onveilige situaties als ook het online bestellen van levensmiddelen een vlucht gaat nemen. Vaak is thuiswinkelen duurzamer dan zelf naar de winkel gaan, maar dat betekent niet dat de thuiswinkelsector niet voor grote maatschappelijke uitdagingen staat, aldus Ploos van Amstel.
Online winkelen groeit inderdaad hard en dat terwijl online je boodschappen doen nog maar in de kinderschoenen staat. Veel consumenten zijn niet op de hoogte van de milieu-impact van hun bestelling. Zij hebben geen flauw benul wat de CO2-impact is van de bezorgoptie die zij kiezen.

E-commercesector slaat de handen ineen

Ploos van Amstel reageerde in het FD op het initiatief Bewust Bezorgd, dat Thuiswinkel.org samen met webwinkels, vervoerders, Connekt en de Topsector Logistiek eind januari lanceerde. De Bewust Bezorgd-campagne informeert consumenten over het milieueffect van hun bestelling en hoe ze daar zelf keuzes in kunnen maken. En die keuzes doen er toe. Het geeft consumenten inzicht dat het duurzamer is om één busje 100 pakketten te laten afleveren, dan dat iedere consument apart met de auto de weg op gaat.
De uitstoot in de e-commercelogistiek is relatief klein. Volgens Connekt bedroeg die in 2015 circa 120 miljoen kg CO2, wat overeenkomt met het verbruik van ongeveer 3 miljoen liter diesel per maand. Om dat in perspectief te plaatsen: per maand wordt in Nederland in totaal meer dan 500 miljoen liter diesel verbruikt, plus ook nog eens meer dan 400 miljoen liter benzine. Het grootste deel van het verbruik komt door personenauto’s. Het logistiek proces van webwinkels is dus al enorm efficiënt en verbetert nog voortdurend.
Bewust Bezorgd houdt echter veel meer in dan bewustwording van consumenten. De consumententest op de website bewust bezorgd is gebaseerd op een zeer geavanceerd rekenmodel dat webwinkels kunnen integreren in hun logistieke systemen. Hiermee kan een webwinkel precies per pakketje meten wat de CO2-impact is. Niet alleen van het laatste stukje bezorging in de stad, maar van het gehele bezorgtraject in Nederland. Zo kan een webwinkel heel gericht verduurzamen. Het model is gebaseerd op Europese standaarden en actuele data van vervoerders in Nederland. De berekeningen zijn uitgevoerd door onderzoeksinstituut TNO. De CO2-impact van een pakketje hangt af van variabelen zoals afstand, de gekozen levertijd door de consument, hoe zuinig de vervoersmiddelen rijden, of de bezorger terug moet komen omdat de consument niet thuis was, en de grootte van het pakketje.

Minder lucht, minder pakketjes, minder uitstoot

Dat laatste is een belangrijke factor als het gaat om de duurzaamheid van pakketbezorging. Webwinkels werken met steeds duurzamere materialen om de producten zonder schade van het distributiecentrum bij de mensen thuis te brengen. Thuiswinkel.org werkt daarbij samen met de sector hard aan verpakkingen die beter bij de producten passen en minder lucht bevatten. Het mes snijdt dan namelijk aan twee kanten: minder lucht betekent minder materiaal en er passen meer pakketjes in een bus, zodat er minder uitstoot is per pakketje.
Ploos van Amstel heeft gelijk: de thuiswinkelsector is nog lang niet klaar. We zijn op de goede weg, maar er moet nog veel gebeuren. Samen met alle betrokkenen is het streven om voor een reductie van 50% in CO2-uitstoot te realiseren en opzichte van nu. Vollere busjes, minder lucht in pakketjes, busjes zonder uitstoot. Daar mag Ploos van Amstel ons aan houden.
Deze blog van Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, verscheen eerder op Thuiswinkel.org.