Westas als logistieke leider in een circulaire economie

De Westas, daar draait het om. Maar waarom is de regio gaan draaien? Paul Jansen, directeur bij SADC en de man achter de Westas, kondigt aan; ”žDe Westas wordt de circulaire logistieke werkplaats van Nederland, en van Europa.” In een lezing over de Westas in de Smart Logistics Hub verklaart Jansen hoe hij daar komt.

 

Paul Jansen was al vanaf het begin betrokken bij het concept de Westas. ”žHet idee begon als een tegenhanger voor de zakendistrict Zuidas.” . Met deze gedachte is het Westas-zaadje vier jaar geleden geplant. Vandaag is het idee een stuk verder ontwikkeld, met inhoud en visie. In het Westas Manifest komt de ambitie van een circulaire economie sterk naar voren en de Westas gaat deze ambitie ook vervullen. Het succes heeft vele vaders stelt Jansen. ”žIk moet denken aan een van de eerste studenten uit het Kennislab voor Urbanisme die stelde dat het Westas niet bestond, omdat zij het niet op Google kon vinden. Dat hoor je nu niet meer.”

 

Noodzaak voor logistieke transformatie

Steden lopen vast maar ze blijven groeien waardoor consumptie en reststromen ook blijven groeien. Dit bekende probleem kan vanuit ontelbare invalshoeken benaderd worden maar één kernactiviteit blijft essentieel voor de oplossing; logistiek. Logistiek is onderdeel van het antwoord maar ervaart ook de problemen. Jansen identificeert drie trends die noodzaak creëren voor een transformatie in het huidige logistieke systeem:

  1. Logistiek moet steeds efficiënter worden om winstgevend te blijven. Hierin ervaart de sector vele obstakels (deze obstakels kwamen al eerder op de dag ter sprake tijdens het ondernemersontbijt met Collibox en Airhunters).
  2. Er is een groeiende maatschappelijke druk om verantwoord te ondernemen. Klant blijft koning. In de huidige markt met een sterke aanwezigheid van social media, meer bewustwording van de consument en een groeiend gevoel van community stuurt de klant de markt steeds meer.
  3. Schaalvergroting van logistieke bedrijven en stromen. Alle vervoermiddelen worden groter in de regionale logistiek. Deze schaalvergroting is ook deels te wijden aan de trend van efficiëntie.

Daarnaast voelt de logistiek druk door tekorten, namelijk een tekort aan milieuruimte, fysieke ruimte, grondstoffen en energie. De tekorten en trends kunnen verholpen worden door het transformeren naar een circulaire economie.

 

Korte termijn problemen met een lange termijn oplossing

De transformatie naar een circulaire economie vereist een langetermijnstrategie. Er wordt nog volop geëxperimenteerd rondom de circulaire economie simpelweg omdat nog niet alle vragen beantwoord zijn. Daarom roept Paul Jansen op tot meer kennis en input van studenten, kennisinstellingen en natuurlijk de (logistieke) bedrijven in de regio. De strategische locatie van de Westas met haar vier mainports biedt experimenteerruimte voor de rol van logistiek in een circulaire economie. Hier komt alle logistiek samen en gaan de wielen draaien. Zo kan het kleine plantje dat de Westas is, groeien tot een volwaardig plant dat vruchten afwerpt voor de hele Metropoolregio Amsterdam. 

 

Auteur: Abigail Gerrits

Geef een reactie