logo innovatie ontketend logistiek

Innovatie Ontketend: de uitdagingen

Innovatie Ontketend is hét gratis innovatie-evenement waar het grootbedrijf met innovatieve uitdagingen en het oplossend vermogen van het mkb elkaar kunnen treffen. Op woensdag 25 januari staat Innovatie Ontketend volledig in het teken van de Smart Trade in de sector Logistiek, met een focus op ‘smart’ uitdagingen en oplossingen. Uitdagers zijn onder meer PostNL, OneLogistics (JSF-consortium) en Royal FloraHolland. De acht uitdagingen zijn nu ook bekend. Iets voor u?

Aanmelden voor de bijeenkomst Innovatie Ontketend kan via de website b2match.eu. De uitdagers en uitdagingen van woensdag 25 januari zijn:

Uitdagers en uitdagingen van Innovatie Ontketend

OneLogistics JSF (René de Koning)
Uitrol logistieke hub vanuit Nederland voor onderdelen van de Joint Strike Fighter (JSF). Nederland moet de draaischijf worden voor andere Europese JSF landen. De draaischijf of hub moet nog worden opgezet. Nederland dingt samen met andere landen mee om de opdracht voor de logistieke hub binnen te halen. Er zijn slimme oplossingen en goede ideeën nodig voor onze propositie.
Hoe ontwerpen we een control tower voor de Europese logistiek vanuit Nederland voor de JSF? En hoe zorgen we voor een snelle uitrol? Hierbij moeten we rekening houden met een groot speelveld (Europa en de VS). Ook moeten we een goed inzicht hebben waar én op welk moment de JSF-onderdelen zijn.
Royal FloraHolland (Nierika Hamaekers)
Door een toename in online sales ontstaan nieuwe supply chains. Er is hierdoor veel meer transport van kleine volumes tussen kwekers en afnemers. De kwekers willen ontlast worden van het laden en lossen. Om ook in de toekomst als coöperatie toegevoegde waarde te kunnen bieden, moet FloraHolland blijven innoveren om de kwekers beter van dienst te kunnen zien.
Hoe kunnen we het toenemende aantal afhaalbewegingen bij kwekers reduceren en managen die het gevolg zijn van tussenpartijen die vaker direct van kweker naar eindgebruiker leveren?
Royal FloraHolland (Nierika Hamaekers)
FloraHolland wil in de hele keten kwaliteit garanderen en een goede service verlenen aan haar klanten.
Hoe kunnen we voorzien in een ketenbreed volgsysteem van kweker tot eindgebruiker dat de kwaliteit van bloemen en planten borgt?
Centraal Boekhuis (Ramon Bos)
Centraal Boekhuis (CB) is een 24-uursbedrijf dat de logistiek verzorgt voor uitgevers, boekhandels en webwinkels. Het grootste deel van het vervoer doet CB zelf. Niet passende, vooral kleinere zendingen, worden uitbesteed. CB wil op tijd kunnen voorspellen welke deel van het vervoer uitbesteed moet worden en welk deel het zelf kan doen.
Hoe kunnen wij als regisseur van vervoersstromen een goede splitsing aanbrengen: in leveringen voor zakelijke klanten (B2B) en leveringen voor particulieren (B2C)?
Gemeente Amsterdam, Stadsdeel Oost (Herman Beerding)
De logistiek van huisafval is verre van optimaal. Op gezette tijden rijden vuilniswagens door de stad om afvalcontainers te legen, ook als die maar half vol zijn. We zijn op zoek naar een slim systeem dat aangeeft wanneer afvalcontainers vol zijn.
Met welke oplossingen kunnen we just-in-time onze ondergrondse containers legen? Wie voorziet ons van de missing link, ofwel de innovatieve oplossing die wij nog niet kennen?
PostNL (Laurens Tuinhout)
Op dit moment zijn pakketvervoerders veel in het nieuws. In één adem wordt de toename van e-commerce gekoppeld aan de toename van het aantal busjes in stedelijke gebieden. Dit wordt mede aangewakkerd door de toename van btc-foodpartijen. Feitelijk zijn de logistieke serviceproviders maar een klein deel van het probleem in de steden (zowel t.a.v. luchtkwaliteit als congestie) t.o.v. bouw, food etc. De oplossing om met kleinere voertuigen in steden en dichtbevolkte wijken te rijden, is via een ‘bakkensysteem’. DHL experimenteert met een bak van 1m3 en Bubble Post heeft inmiddels afklikbare bakken die het voorsorteren mogelijk maken. Willen we de snelheid/efficiency van ons huidige pakkettenproces in stand houden (incl. De verwerking van grote hoeveelheden pakketten), dan zullen we met een ander ‘bakkensysteem’ moeten komen. Een systeem dat op vrachtfietsen of kleine elektrische voertuigen kan worden geplaatst.
Wie ontwerpt de pakketbak die snel aan de sorteerband gevuld kan worden én eenvoudig op een vrachtfiets kan worden geklikt?
PostNL (Laurens Tuinhout)
De waterwegen in de Nederlandse steden zijn onderbenut. Het vervoer gaat nog steeds met bakwagens die zorgen voor congestie en kapotte kades. In steden met veel binnenwater zoals Amsterdam willen we bakwagens vervangen door vervoer over water. Met bakwagens is het nu al een groot probleem om alles tijdig de stad in te krijgen. Vervoer over water met speciale boten of dekschuiten kan een goed alternatief zijn.
Wie helpt mee met het ontwerpen van een logistieke keten over het water van rolcontainers, gekoeld en ongekoeld?
Schuttevaer (Johan Baggerman)
Autonoom varen in de binnenvaart.(wordt nog aangevuld)

Geef een reactie