Het Amsterdamse Holland FinTech organiseert samen met TKI Dinalog Logistics & Fintech meetups om sectoroverschrijdende samenwerking in de schijnwerpers te zetten en aan te jagen. Via een crossover tussen de financiële sector en de logistiek kunnen mooie nieuwe dingen ontstaan in de supply chain, zo is de verwachting.
Na de zomer worden de gratis meetups hervat. Ook is er dan de Erasmus Challenge waar bedrijven zich tot 24 juli voor kunnen aanmelden. Tijdens de challenge werken studenten aan oplossingen voor vragen van ondernemers uit de logistieke praktijk. Dit jaar ligt de nadruk van alle Logistics & Fintech-activiteiten op het zoeken naar de beste manier om de logistiek en de financiële sector samen te brengen. En op kennisuitwisseling. “In alle industrieën is een toename te zien als gevolg van innovatie die steeds sneller gaat. De verwachting is dat de beurt nu aan de logistiek is”, schrijven Holland FinTech en TKI Dinalog.
Alibaba
Ze benadrukken dat ‘de’ logistiek nu op de kar moet springen. Don Ginsel van Holland FinTech legt uit waarom dit moet aan de hand van het succes van webshop Alibaba: “Iedereen kan dit bouwen en toch gebeurt het niet. Terwijl het zo eenvoudig is. Het startpunt is kennis, weten wat er allemaal kan. Wij willen mensen de tools aanreiken om de digitale en technologische mogelijkheden van nu optimaal in te zetten.”
“Nu op de kar springen”
Meetups met enabling technology
Ginsel noemt het ook wel de ‘enabling technology’ uit de financiële sector over het voetlicht brengen. “We zien een golf van verandering door de sector gaan. Zowel conventionele als nieuwe partijen tonen initiatieven in de financiële dienstverlening. Ze ondersteunen daarmee economische groei.” Om te kunnen innoveren is het wel van belang dat de partijen inzicht krijgen in elkaars activiteiten, de problemen waar ze tegenaan lopen, etc. “Als een persoon een probleem heeft, dan heeft een ander er waarschijnlijk ook last van”, aldus Ginsel. “We moeten niet iedere keer opnieuw het wiel uitvinden, maar kennis delen.”
Quicargo – no more empty runs
De meetups hebben een informeel karakter met presentaties van kennisinstellingen, Holland FinTech en van bedrijven. Bijvoorbeeld Quicargo. De startup is gespecialiseerd in het realtime matchen van bedrijven die lading hebben met (deels) lege vrachtwagens op de weg. Volgens oprichter Avishai Trabelsi zijn vrachtwagens voor gemiddeld 30% leeg tijdens een rit. “Wij zijn daar naar gaan kijken en kwamen al snel uit bij zaken die de meeste tijd kosten en zorgen voor vertraging zoals het papierwerk en het wachten op de lading.”
Dat proces heeft Quicargo vereenvoudigd met een combinatie van strategische coalities en tactische en operationele oplossingen. “Op ons online platform kan de klant binnen een minuut een aanvraag doen. We hebben een contract met 5 grote distributeurs in Nederland. Als wij de capaciteit niet hebben, dan kunnen we daar op terugvallen.” Het bedrijf maakt daarnaast onder meer gebruik van Google om tot een nauwkeurige ETA te komen.
“Inzicht krijgen in what’s hot and what not”
De startup bouwt ook aan de vertrouwensrelatie met kleine transportbedrijven door binnen 7 dagen te betalen. De methode lijkt te werken. ING en Holland FinTech hebben al hulp toegezegd om Quicargo nog verder op weg te helpen.
Vervolg Logistics & Fintech
Aan het einde van de meetups treffen de deelnemers elkaar. Ze wisselen kennis uit en tasten af of en wat ze voor elkaar kunnen betekenen. Don Ginsel nodigt iedereen uit om eens een meetup bij te wonen “Mensen in de logistiek krijgen er inzicht in wat er speelt, what’s hot and what not.”
[featured]Geld moet vloeien om te kunnen groeien
Ook Boozt24 heeft zichzelf gepresenteerd tijdens een Logistics & Fintech meetup. De mkb-financierder is een schoolvoorbeeld van hoe financiële dienstverleners de logistiek verder kunnen helpen. Uitgangspunt van Boozt24 is: geld moet vloeien om te kunnen groeien. In een wereld waarin banken steeds terughoudender zijn met het verstrekken van geld, heeft het bedrijf een algoritme ontwikkeld waarbij de toekomstige liquiditeit van een onderneming bepaald wordt op basis van eerder gedrag. Het algoritme wordt doorlopend bijgesteld door reële prestaties en scores op een aantal punten. Hoe beter je presteert, hoe groter de liquiditeit. Ook worden in het algoritme risk assessment, invoicing, credit management en financing geïntegreerd. Floris van Erp van Boozt24. “Bedrijven hoeven niet langer op kapitaal te wachten. Er wordt bij wijze van spreken al uitbetaald als de vrachtwagen aan de poort staat om te lossen. Ook krijgen deelnemende bedrijven informatie, bijvoorbeeld hoe risicovol klanten zijn. En aan de rekening-courant zien ze direct of er iets mis is en ze moeten ingrijpen.”[/featured]