Veel belangstelling voor testdag Connected Transport Amsterdam Westkant

Amsterdam Logistics organiseert tot eind 2025 een aantal themadagen voor vervoerders die overwegen om connected transport te gaan rijden. Dat kan in ons land in tal van transportcorridors, waaronder CT Amsterdam Westkant. De eerste testdag voor wegbeheerders en IT-leveranciers half juni was een groot succes. Bezoekers kregen er een inkijkje in slimme en efficiënte mobiliteit in de praktijk. In het najaar volgt opnieuw een themadag.

Tekst: Anke Hoets.

Chauffeurscoördinator Paul Verplancke van DJ Middelkoop | Foto: Anke Hoets

De dag bij Schiphol-Oost stond in het teken van het testen van de keten tijdens de landelijke Connected Transport Week 2024. De dag was vooral gericht op IT-leveranciers, wegbeheerders zoals Provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat en andere mobiliteitsbestuurders uit de Metropoolregio Amsterdam. Ton Geuzendam houdt zich binnen de Vervoerregio Amsterdam bezig met goederenvervoer in de regio en is enthousiast: “Wij hebben talloze gesprekken gevoerd over deze mobiliteitsaanpak. Deze dag is het bewijs dat de toepassingen werken.”

Semi-live communicatie met de verkeerscentrale

In een connected transportcorridor krijgen vervoerders bij slimme verkeerslichten (iVRI’S) -waar mogelijk – prioriteit zodat ze minder vaak hoeven te stoppen en op te trekken. De verkeerslichten communiceren met de boordcomputer in de cabine. De chauffeur krijgt daarnaast andere informatie die bijdraagt aan een veilig en efficiënt wegtransport, bijvoorbeeld over drukte of onveilige situaties op de weg en optimale routes naar de eindbestemming. Twan Goossens van MobiCoach demonstreert op de N201 hoe connected rijden werkt. Hij klikt een kleine tablet vast op zijn dashboard met op het scherm de navigatie. Bij het naderen van de iVRI komt in beeld of Goossens groen zou krijgen of niet. “Iedere drie seconden gaat er een positiebepaling naar de verkeerscentrale. Hoe dichter je de iVRI nadert, hoe sneller die positiebepalingen elkaar opvolgen, tot op de milliseconde. De communicatie met de centrale verloopt dan vrijwel live.”

De IT-leveranciers programmeren live op basis van de resultaten van de testdag. Links Janneke Nijsing

Kastje boordevol waardevolle data

De iVRI houdt rekening met de gehele situatie op de weg, dus ook met ander wegverkeer. Alleen via voice of op het scherm krijgt de chauffeur te horen of hij prioriteit heeft gekregen. Daar blijft het niet bij, voegt Goossens toe, op de tablet kunnen ook zaken als urenregistratie worden bijgehouden. En de tablet kan mee met de chauffeur als die zijn lading moet laten aftekenen. “De app kan ook informatie bevatten over de lading, of het gaat om het vervoer van gevaarlijke stoffen of bijvoorbeeld om een zwaar beladen voertuig waarvoor het de moeite loont vanuit veiligheids-, milieu- of kostenoverwegingen om het aantal keren afremmen en optrekken te beperken.”

De applicatie waarmee de vrachtwagen met de iVRI communiceert | Foto: Mobicoach

Eye tracking-bril

Een van de logistiek dienstverleners die altijd vooraan staat bij het testen van innovaties in transport, is DJMiddelkoop. Chauffeurscoördinator Paul Verplancke van DJMiddelkoop probeert tijdens de testdag een nieuw snufje uit: de eye tracking-bril. Via de bril analyseert advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV (RHDHV) het (kijk)gedrag van de persoon die hem draagt. De data over wat de brildrager ziet en hoe hij of zij kijkt kunnen worden opgeslagen en teruggekeken voor analyse. De bril wordt al gebruikt bij onder meer NS en voor de opleiding van verkeersleiders van ProRail, mensen die lange tijd naar veel computerschermen tegelijk moeten kijken. De bril brengt onder meer het patroon van kijken door de gebruiker in kaart, meet de vermoeidheid aan de hand van pupilgrootte en is een instrument om een heatmap aan te leggen. Peter Boom van RHDHV gelooft dat dankzij de data die de bril oplevert, het transport efficiënter en veiliger kan worden: “Wij meten cognitieve workload en situational awareness. We kwamen op het idee om voor de logistiek aan de slag te gaan in het havengebied van Amsterdam. Bij de entree van een verlader in de haven stuiten chauffeurs op een enorme hoeveelheid borden. We hopen dat de chauffeurs met de eye tracking-bril eenvoudiger hun weg vinden.”

Tekst loopt door onder video

Paul Verplancke test de eye tracking-bril

Mogelijk nieuwe pilot met eyetracking-bril

Paul Verplancke ziet na een testrondje wel toekomst in de bril: “Ik handel ook de schades af en dankzij deze bril kun je goed zien wat er precies in de cabine gebeurt. Maar of ik een uur ga terugkijken, dat weet ik niet.” Daar is aan gedacht, zegt Boom: “We kunnen dankzij algoritmes snel opvallende dingen eruit halen. En de chauffeur kan ook in een soort logboek bijhouden dat er iets gebeurd is.” Amsterdam Logistics onderzoekt nu of onderzoek met de eye tracking-bril een vervolg krijgt, bijvoorbeeld met een pilot.

Janneke Nijsing van CT Amsterdam Westkant kijkt tevreden terug op de dag. “Er werd veel getest en daar werd ter plekke iets mee gedaan. Zo zaten IT-leveranciers hier live te programmeren. De matrixborden zijn opgenomen in de toepassing en inmiddels worden ook de data van botsabsorbers ingeprogrammeerd.” Ze belooft dat er snel een datum komt voor de vervolgbijeenkomst voor transporteurs.

Peter Boom (l) en Paul Verplancke (r) bekijken de data van de eye tracking-bril | Foto: Anke Hoets

Kijkje nemen bij de volgende testdag van connected transport?

Wil je een kijkje nemen bij de volgende testdag van Connected Transport Amsterdam Westkant, stuur Janneke Nijsing een e-mail. Dan houdt ze5 je op de hoogte.