Afgelopen maandag mochten ACN in het kort geding van de luchtvaartsector tegen de Staat en Schiphol toelichten wat krimp van het aantal slots op Schiphol voor de luchtvrachtketen betekent.
Bron: ACN.
- Het segment vrachtvliegtuigen is het segment met de hoogste toegevoegde waarde op Schiphol.
- We zien het aantal vrachtvluchten al jaren afnemen op Schiphol.
- Schiphol, het ministerie van IenW en ook de Tweede Kamer zijn het er over eens dat er een halt moet worden toegeroepen aan deze ongewenste afname.
- De cargofunctie van Schiphol is een complex en gevoelig systeem en samenspel tussen verladers, airlines en expediteurs.
- Vrachtvliegtuigen vliegen al jaren voor een groot deel op ad hoc slots. 4.000 het afgelopen jaar.
- Schiphol en de Staat geven aan: ‘het komt wel goed’ het komende jaar, “heb vertrouwen”.
- Als de krimp doorgaat en de voorgestelde werkprocedure van de Slotcoördinator wordt toegepast, dan verwachten wij dat het aantal ad hoc slots veel lager zal zijn. We gaan de 4.000 door vrachtvliegtuigen te gebruiken ad hoc slots dan echt niet halen.
- Er is voor ons dan ook geen enkele grond om aan te nemen dat krimp en gebruik van de werkprocedure geen impact zal hebben op de luchtvrachtketen.
Uitspraak kort geding: 28 april 2025