Breng (middel)grote bedrijven uit de aerospace industry in contact met 150 mkb’ers en laat de een de ander uitdagen. Dan gaat het vanzelf bruisen. De Kamer van Koophandel en Amsterdam Economic Board realiseerden het met ‘Innovatie Ontketend, Smart Industry for Aerospace. De deelnemers aan het event waren positief en hopen nu al op een vervolg.
“Ik heb tien kaartjes in mijn zak en als ik van twee partijen een antwoord op mijn vraag krijg, dan ben ik dik tevreden.” Zo vat een van de uitdagers de bijeenkomst op 10 september samen. Hij is van AviationGlass & Technology dat baanbrekend werk verricht in het vervangen van kunststof vliegtuigramen en spiegels door ultradun glas. Het bedrijf daagt mkb’ers uit om te helpen bij het ontwikkelen van een betrouwbare keuringsmethode die helpt de hechting van de glaslagen te meten en defecten vroeger in het productieproces op te sporen.
Uitdagingen voor het mkb
De bijeenkomst heeft een hands on benadering. Na een korte inleiding, mogen elf bedrijven het publiek van mkb’ers uitdagen met een concrete vraag. Een vraag waarop ze het antwoord hopen te vinden door cross-sectoraal samen te werken en ‘innovaties te ontketenen’ met smart oplossingen. Er zijn uitdagingen voor onder meer de verbetering van logistieke processen, ict en smart solutions, ontwikkeling, engineering en materialen, product technologie en maintenance, repair & overhaul. Zo zoekt Schiphol Cargo naar methodes om de overdracht van goederen binnen de luchtvaartketen met haar vele schakels efficiënt en foutloos te laten verlopen. Viggo Schiphol wil als afhandelaar de dataregistratie van luchtvrachten elektronisch kunnen doen en direct vanaf locatie naar de klant kunnen versturen. Airbus Defence and Space Netherlands worstelt met vragen rond het vergroenen van de ruimtevaartindustrie waarin materialen vaak zwaar en niet afbreekbaar zijn en niet kunnen worden hergebruikt. Fokker Services blijft algemener: “We zoeken frisse ideeën voor de luchtvaart om door te ontwikkelen en via onze interactieve, online Modstore op de markt te brengen.”
Online spin off
Tijdens de informatiemarkt volgt het aftasten of en hoe mkb’ers en uitdagers iets voor elkaar kunnen betekenen. Geanimeerde gesprekken ontstaan, waarvan de afloop mogelijk pas over jaren bekend wordt. Een ontwikkelaar van intelligente artificial software die erkent niets te weten van aerospace engineering, ziet wel mogelijkheden in de uitdaging van SPS Benelux om de onbemande bewaking van onroerende goederen met Drones te verbeteren. Herkenning is er ook: “Een inspirerende dag, vooral als je ziet dat andere bedrijven met hetzelfde probleem stoeien.” AviationGlass krijgt de tip dat het gezochte product mogelijk al in de automotive industrie bestaat. Twee medewerkers van Smart4Aviation Technologies vatten het samen, met een knipoog naar de toekomst: “Het format is perfect, maar er is online een spin off nodig. En méér offline bijeenkomsten. Want elkaar af en toe recht in de ogen kijken blijft goed.”
Bron: Anke Hoets
Waarom Innovatie Ontketend, Smart Industry for Aerospace?
De bijeenkomst op 10 september was een initiatief van Kamer van Koophandel, Amsterdam Economic Board, SADC, NAG, Studio’s Aalsmeer en het platform Smart Industry. Hun doel is een duurzame, economische groei van de Metropoolregio Amsterdam aan te jagen. In een globaliserende en competitieve wereld vraagt dat om innovatief denken. En een van de clusters die zich daarin onderscheidt, is de Aerospace, vanwege de omvang en de pioniersgeest die veel aerospacebedrijven in hun dna hebben.
Juiste ingang
Bij het stimuleren van innovatie staat get connected centraal; partijen die elkaar kunnen versterken, moeten soms worden geholpen om elkaar te vinden. Voor mkb’ers is het niet makkelijk bij grotere bedrijven binnen te komen, zegt Quirien Verbakel van de KvK. Terwijl de uitdagingen groter en groter worden: “Aerospacebedrijven hebben te maken met steeds meer eisen op het gebied van veiligheid en milieu. Bovendien blijft de luchtvaart de komende jaren groeien. Daar zitten volop kansen. Mkb’ers hebben vaak de innovaties in huis, maar niet de juiste ingangen bij het grootbedrijf. Dan blijven ze bijvoorbeeld al steken bij de inkoopafdeling.”
Vervolg
Quirien Verbakel kijkt tevreden terug op de Aerospace-bijeenkomst. Volgens haar kon het mkb goed met de uitdagingen uit de voeten. “En er komt zeker een vervolg, fysiek en mogelijk ook online. Via digitalisering van de formule kunnen we namelijk nog veel meer mensen bereiken.”