De bereikbare stad voor de logistiek

De vraag naar huis-aan-huis bezorging wordt groter en de ruimte voor vervoer in de stad wordt kleiner. Hoe kunnen bedrijven in de stad nu en in de toekomst hun goederen blijven bezorgen bij consumenten en bedrijven? 125 hogeschoolstudenten uit drie verschillende steden, waaronder Amsterdam, gingen op zoek naar slimme oplossingen voor een bereikbare stad.

28 cases over stadslogistiek

De studenten waren afkomstig van de minor Urban Logistics van de HvA, de Hogeschool Rotterdam en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Met elkaar werkten ze 28 cases uit, waarvan ze de resultaten deelden op een congres voor professionals en bedrijven in de hoofdvestiging van de Openbare Bibliotheek in Amsterdam (OBA). De Amsterdamse delegatie bestond uit 45 studenten die aan de slag gingen met tien vraagstukken over de logistiek in Amsterdam. De gemeente Amsterdam treedt al meerdere jaren op als trouwe opdrachtgever van de minor, maar dit jaar hadden ook de HvA zelf en de Energiewacht logistieke vragen.

Duurzame belevering en fietsparkeren

Voor het onderzoeksprogramma LEVV-logic is onderzocht hoe kleine elektrische vrachtvoertuigen kunnen zorgen voor een duurzame belevering in de stad. Cateraar Cormet van HvA en UvA vroeg zich af hoe de kantines dagelijks met minder voertuigkilometers beleverd kunnen worden. Samen met de gemeente deden de studenten onderzoek naar het slimmer ophalen van afval en naar de impact van horecalogistiek op de bereikbaarheid van de stad. Ook vroegen ze de studenten oplossingen te zoeken voor problemen met fietsparkeren in de stad, onder andere rond de Amstelcampus en het Centraal Station. Voor Energiewacht hebben studenten onderzocht hoe zij hun monteurs met elektrische fietsen slimme meters kunnen laten installeren in het centrum van Amsterdam.

Delen van innovaties

Tijdens het symposium ‘Stadslogistiek in de praktijk: sharing best practices’ deelden ongeveer 50 deelnemers uit het bedrijfsleven hun kennis en ervaring over innovaties in de stadslogistiek. Ze werden hierin gefaciliteerd door de posterpresentaties van de studenten en twee workshops van het onderzoeksprogramma LEVV-Logic over de toepassing van licht elektrische vrachtvoertuigen in stadslogistiek. Aan het einde streden twee studententeams uit Amsterdam en Rotterdam om de titel ‘beste onderzoek van 2018’. De Amsterdammers gaven een zeer goede presentatie over hun project voor de Energiewacht, maar de jury koos uiteindelijk voor de Rotterdammers. Hun onderzoek naar de herinrichting van straten en wijken om stadslogistiek ook in de toekomst voldoende ruimte te geven, was zowel inhoudelijk sterk als zeer vernieuwd. Een terechte winnaar.

Samenwerking is de crux

De combinatie van onderzoek en onderwijs van de minor brengt de overheid in contact met het bedrijfsleven en kennis over stadslogistieke innovatie. Ook kleinere bedrijven die zelf geen capaciteit hebben om met logistieke innovaties aan de slag te gaan profiteren van deze kennis. Technische mogelijkheden zijn er in overvloed, maar de crux van het omgaan met logistieke vraagstukken zit erin om te komen tot een goede samenwerking. Dit was dan ook het belangrijkste resultaat van het symposium: het op gang brengen van samenwerking en kennisdeling over verschillende partijen en sectoren heen.
Neem voor meer informatie contact op met Kees-Willem Rademakers, docent minor Urban Logistics, k.w.j.f.rademakers@hva.nl.

Minor Urban Logistics 1

 

Minor Urban Logistics 3

 

Minor Urban Logistics 4

Bron: HvA.nl.