Nieuwe lijndienst containers Amsterdam-Hull

Nieuws

Transportbedrijf Samskip start een lijndienst tussen Amsterdam en Hull in Engeland. Vanaf half maart vaart tussen beide plaatsen drie maal per week een containerschip en biedt de vervoerder aanvullende multimodale transportdiensten met het achterland middels binnenvaart-, rail- en wegverbindingen.
De introductie van de nieuwe lijndienst volgt op een overeenkomst tussen Samskip en TMA Logistics. Die regelt dat scheepsaanlopen van Samskip worden afgehandeld op de strategisch gelegen Holland Cargo Terminal van TMA Logistics aan de Amsterdamse Amerikahaven. Deze terminal beschikt over drie sporen met een lengte van 750 meter, waarmee op efficiënte wijze de koppeling kan worden gelegd met het spoornet en daarmee met belangrijke achterlandverbindingen.
De nieuwe dienst vertrekt vanuit Amsterdam op maandag, woensdag en zaterdag. De dienst is een belangrijke aanvulling op Samskip’s shortsea-verbindingen tussen Rotterdam en Hull en tussen Rotterdam en de Britse plaatsen Tilbury en Grangemouth.

Versterking logistieke hubfunctie

Met de nieuwe verbinding groeit het belang van Amsterdam als hub-functie voor het verladen van goederen. Met name van en naar Noord- en Oost Nederland is de Amsterdamse haven een groeiend logistiek knooppunt waar voordelig en efficiënt multi-modale diensten worden aangeboden. Ook internationaal sluit de nieuwe shortsea-dienst goed aan bij de toenemende capaciteitsvraag uit de markt. Zo is de nieuwe lijndienst een aanvulling op initiatieven als de nieuwe zijderoute, een spoorverbinding met China waarover komende week de eerste trein vertrekt vanuit de Amsterdamse haven.
Femke Brenninkmeijer, directeur Energy, Cargo & Offshore van Port of Amsterdam, is blij met de komst van Samskip naar Amsterdam. En met de inspanning van TMA Logistics om samen met Samskip deze dienst op te zetten. “De locatie van Amsterdam, de uitgebreide achterlandverbindingen en onze gezamenlijke toewijding aan logistieke partners leveren winst op voor de regio, de Europese industrie en voor consumenten. Niet alleen vanwege het toenemende transport- en overslagvolume, maar ook omdat goederen hiermee zo duurzaam mogelijk worden vervoerd. Daarmee is deze ontwikkeling goed nieuws voor de Amsterdamse metropoolregio.”

Onderdeel van Brexit-scenario’s

Samskip bevestigt dat zowel Port of Amsterdam als TMA Logistics veel energie hebben gestoken in het binnenhalen van de lijndienst. De lijndienst geeft een extra dimensie aan Samskip’s duurzame transportoplossingen voor alle soorten intermodale ladingen en type containers. Volgens Samskip’s directeur Trade UK, Richard Beales, is deze uitbreiding ook bedoeld om klanten voor te bereiden op verschillende Brexit-scenario’s. “Het multi-modale concept kan in het algemeen grenscontroles verminderen en is minder afhankelijk van het groeiende tekort aan vrachtwagenchauffeurs”, aldus Beales. Samskip biedt acht afvaarten per week vanuit Rotterdam/Amsterdam naar Hull. De terminal operators garanderen zeer snelle verwerkingstijden van schepen, treinen en vrachtwagens.
Michael van Toledo van TMA Logistics verwacht met de overeenkomst de business van TMA verder te laten groeien en de multi-modale verbindingen belangrijk uit te breiden. “Het realiseren van deze lijndienst laat duidelijk de aantrekkingskracht zien van Amsterdam op de verbinding tussen Nederland en Engeland. En het maakt wat ons betreft ook duidelijk dat TMA Logistics in staat is een volledige range aan te bieden van afhandeling, opslag en distributie.”
Bron: portofamsterdam.nl

Last modified: 22 mei 2018

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.