Circulaire economie MRA kan niet zonder logistiek

Voor veel mensen lijkt de relatie tussen logistiek en een circulaire economie vergezocht. Toch is logistiek een belangrijke motor voor het behalen van de circulaire doelstellingen in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Dat bleek tijdens de laatste bijeenkomst in de reeks Expertmeetings Logistiek van Podium voor Architectuur en de Smart Logistics Hub. Overheid, bedrijven en onderzoeksinstituten bespraken hier de invloed van logistiek op de MRA. 

De discussie tijdens de Expertmeeting in de Circular Expo begin juli wordt geleid door Jaco Boer. Maurits Korse, beleidsadviseur Duurzaamheid bij de gemeente Haarlemmermeer, ziet een logische relatie tussen logistiek en de ambities in de MRA ten aanzien van de circulaire economie. “Circulaire economie is eigenlijk een economisch model. Hierin is economie gelijk aan ecologie. Het gaat over grondstoffen. Grondstoffen zijn stromen en stromen is logistiek.” Paul Jansen, commercieel directeur bij SADC, stelt het helder in zijn presentatie: “Circulaire economie kan niet zonder logistiek.”

Bulk nodig

Peter Bruun, oprichter van Bean to Barrel, stemt op basis van eigen ervaring in met Jansens uitspraak. Zijn businessmodel voor het groeien van paddenstoelen in koffiedrap bleek onhaalbaar door de logistieke opgave en kosten. Bruun legt uit hoe een vergelijkbaar bedrijf in Engeland wél een succes boekte. “In Engeland hebben ze het voordeel van meer bulk. Ze importeren meer oploskoffie en de koffiedrap wordt op slechts drie plekken ingezameld. Bovendien hebben ze de productie naar het materiaal gebracht door de paddenstoelen naast de inzamelplekken te laten groeien.” Zo ontstaat bulk zonder de logistieke kosten.

Ketenintegratie en machtsverschuiving

 “Hoe kan de Metropoolregio Amsterdam dan haar positie als logistieke Westas inzetten voor de bevordering van een circulaire economie?”, vragen de deelnemers zich hardop af. Korse ziet in de toekomst meer ketenintegratie en machtsverschuivingen, en nog belangrijker: meer logistiek door de circulaire economie. Hierdoor moeten zowel publieke als private partijen andere rollen aannemen. Jansen geeft daarnaast aan dat het ook nog een zoektocht is naar businessmodellen voor circulaire bedrijvigheid.

Circulaire Westas

De Westas heeft een logistieke transitfunctie. De eerste stap is bepalen hoe de MRA deze functie kan gebruiken om regie te creëren in de wereld van de circulaire economie.

Lees ook volledige verslag van de bijeenkomst Logistiek en Circulariteit.

Bron:  Stadszaken.nl

Geef een antwoord