De Volkskrant heeft de hand gelegd op de concept-Luchtvaartnota 2020-2050 van minister Cora van Nieuwenhuizen. Uit het gelekte concept blijkt dat er vanaf volgend jaar mogelijk meer ruimte komt voor de Nederlandse luchtvrachtsector. Die heeft door de problematiek rond de slots in de afgelopen jaren marktaandeel ingeleverd en wil dat graag terug.
De concept-Luchtvaartnota 2020-2050 bevat een aantal zaken die voor de kenner weinig verrassend zijn. Zo wil het kabinet de groei van vakantievluchten op Schiphol beperken en voorrang geven aan verbindingen die bijdragen aan groei van de Nederlandse economie. Dat lag al in de planning met de uitbreiding van Lelystad Airport. Die luchthaven moet de uitvalsbasis of uitwijkmogelijkheid worden voor het vakantieverkeer.
Meer lokale sturing via local rule
De Europese Unie begrensde onlangs nog de vrijheid om vluchten te verplaatsen naar Lelystad. Van Nieuwenhuizen wil daarom in Brussel pleiten voor meer vrijheid voor lidstaten om de regie te voeren op de eigen luchthavens, aldus de Volkskrant. Een local rule zou voor de slotcoördinator het instrument worden om slots meer naar eigen inzichten toe te kennen aan vakantievluchten, economisch meer interessante lijnvluchten en vrachtvervoerders. Met name vanwege de malaise in de luchtvrachtsector is in april van dit jaar al een tijdelijke local rule ingesteld. Deze wordt in het najaar van 2020 geëvalueerd.
Bescheiden groei aantal vluchten
Minister Van Nieuwenhuizen schreef deze zomer al dat ze een bescheiden uitbreiding van het aantal vluchten op Schiphol op jaarbasis voor ogen heeft. De grens wordt volgens de Volkskrant gelegd bij 540.000, nu 500.000. Ook komen er duidelijk omschreven grenswaarden voor onder meer geluidshinder, de uitstoot van (ultra)fijnstof en CO2 en veiligheid. Het milieu krijgt daarmee voor nu prioriteit. De minister zou meer groei van het vliegverkeer in de toekomst niet uitsluiten als ‘onze internationale bereikbaarheid in het geding komt’.
Vaker met de trein
Voor korte afstanden binnen Europa, tot slot, herhaalt de minister dat zij de voorkeur geeft aan de trein. Hiervoor maakt ze echter geen extra geld vrij, schrijft de Volkskrant op basis van de uitgelekte concept-nota.
De definitieve Luchtvaartnota 2020-2050 wordt eind 2019 verwacht.