vergoeding connected rijden

Ook connected rijden rond Aalsmeer en Schiphol? Profiteer van de vergoeding!

Amsterdam Logistics introduceert een stimuleringsregeling voor transporteurs die connected willen gaan rijden binnen het project Connected Transport Corridor (CTC) Amsterdam Westkant. In de corridor hebben chauffeurs rond Greenport Aalsmeer en Schiphol sneller groen bij zogenoemde ‘slimme’ verkeerslichten. Dankzij de vergoeding kunnen transporteurs de techniek van ‘connected rijden’ in de praktijk testen. 

Tekst: Anke Hoets.

Janneke Nijsing maakte de lancering van de regeling bekend tijdens een bijeenkomst van CTC Amsterdam Westkant met logistiek dienstverleners en transporteurs. De toepassing geeft chauffeurs de actuele toestand op de weg – files, pechgevallen en ongelukken – en geeft bij zogeheten slimme verkeerslichten ( iVRI’s) automatisch groen als de verkeerssituatie het toelaat. Hierdoor hoeven vrachtwagens minder vaak te stoppen en weer op te trekken. Doel is de doorstroming in het verkeer te bevorderen en CO2-uitstoot en geluidsoverlast verminderen. Sneller, veiliger en schoner van A naar B dus. 

Aad van den Enden van de JHL Group is een early adopter. Hij is enthousiast over de applicatie: “Elke stop kost tijd en geld. Dat bespaar je. Ik zie op mijn scherm of ik al dan niet groen krijg. Een duimpje omhoog is prioriteit bij het verkeerslicht.” 

vergoeding ctc
Aad van den Enden van JHL Group (l) en Twan Goossens van Mobicoach (r)

Datadelen

De mobiliteitstoepassing doet de leek denken aan bekende navigatieapps. Extra is onder meer de voorrang bij de iVRI’s. Om de app haar werk te laten doen is het zaak dat partijen real time datadelen die vervolgens met elkaar gematcht worden: wegbeheerders delen data over het verkeer en andere zaken, de deelnemer over zijn locatie en voertuig. Ondernemers hoeven zich geen zorgen te maken over het delen van hun data, zegt Twan Goossens van Mobicoach. Hij heeft de techniek geïntegreerd in het fleetmanagement systeem (FMS) dat hij aan vervoerders aanbiedt. “Voor het FMS ontvangen we ook data van onze klanten.” 

Als losse app of techniek geïntegreerd in de FMS

Door de app in nauwe samenwerking met de klant te integreren in zijn product, kan Goossens meer op maat werken. Zo laat hij nu informatie op scherm zien, maar wordt ook gewerkt aan een spraakgestuurde techniek. “We kunnen zo steeds meer bijschaven naar de eindgebruiker toe.” De in-truckoplossing bestaat sinds kort en onderscheidt zich van de losse apps van onder meer Truckmeister, Request en Greenflow. Deze aanbieders verschillen onderling op accenten. Zo geeft Greenflow zelf een inschatting van de route en geeft de chauffeur er prioriteit waar Truckmeister vraagt om vooraf de bestemming in te stellen waarmee de route meteen duidelijk is.

Video: hoe werkt connected rijden

Veiliger verkeer, rustiger rijden, minder brandstof

Twan Goossens ontvangt positieve reacties op zijn FMS-versie. “Een chauffeur wil liever rijden en niet iedere keer aan een nieuwe techniek wennen. Bovendien is het prettiger als hij onderweg niet op 1 toestel verschillende apps hoeft bij te houden.” De voordelen van connected rijden, bijvoorbeeld het effect op de verkeersveiligheid, zijn moeilijk in getallen uit te drukken, antwoordt Goossens op vragen uit het publiek. “We horen van chauffeurs wel dat ze het erg prettig vinden om vroegtijdig geïnformeerd te worden over incidenten.” En de besparing op brandstofverbruik is concreet aangetoond door TNO. “Eigenlijk zou heel Nederland vergeven moeten zijn van de intelligente stoplichten”, oordeelt hij.

Netwerk van corridors

Dat is nog toekomstmuziek, maar uiteindelijk wel het doel. Er zijn landelijk inmiddels meerdere transportcorridors met op dit moment naar schatting 1000 slimme verkeerslichten. Daarvan geven zo’n 150 daadwerkelijk prioriteit aan vrachtvervoerders. Het voordeel van de landelijke aanpak is, dat als je de applicatie in de ene corridor gebruikt, je ook in de andere corridors prioriteit krijgt. De transportcorridor Amsterdam Westkant met slimme verkeerslichten op de N201 en N231 (richting de A4 en A9) sluit de bloemenveiling in Aalsmeer aan op haar vestigingen in de corridor in Zuid-Holland. Die beperkte reikwijdte noemt een aantal vervoerders een probleem. “De focus ligt op de veiling, terwijl er rond Schiphol veel andere vervoersbewegingen zijn.” Het is inderdaad zaak om massa te gaan creëren, onderstreept Paul Swaak van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hij hoopt dat de vergoeding van CTC Amsterdam Westkant gaat helpen om meer ondernemers over de streep te trekken. “We hebben de hulp van de sector nodig om het netwerk structureel te implementeren.”

Massa creëren

Alle verkeerslichten in Nederland op korte termijn slim maken zal niet lukken, benadrukt Swaak: een licht wordt pas vervangen als de economische levensduur verstreken is. Maar de start is er, het systeem is getest en het werkt. Er kan dus opgeschaald worden. De overheid investeert als wegbeheerder in de nieuwe verkeerslichten om de doorstroming te verbeteren, maar ook vanwege de maatschappelijke winst. Swaak: “Een betere doorstroming is niet alleen voor de vrachtwagen een voordeel, maar ook voor andere auto’s en fietsers. En je ziet het rijgedrag van chauffeurs veranderen.” Ronald van den Breevaart van Greenport Aalsmeer vult aan. “Ik zie nog steeds veel routes rond Royal FloraHolland waar we liever geen vrachtwagens hebben. Met de iVRI’s kunnen we de verkeersstromen gaan sturen.” 

folder ctc

Jongeren aantrekken voor de sector

De mobiele applicatie is open source: iedere softwareontwikkelaar kan ermee aan de slag en de techniek waar mogelijk verbeteren. ‘Testrijder’ Aad van den Enden. “Ik hoor ook van chauffeurs dat ze te veel worden afgeleid. Bij een kruispunt moet je toch je aandacht bij het kruispunt houden. Minder visueel en meer spraak kan daar een oplossing voor zijn. Dan werkt het op de achtergrond en krijgt het voertuig toch prioriteit.” Robert Tieman van VNO-NCW West ziet hoe dan ook brood in de digitale technieken voor mobiliteit, zegt hij. “Het wordt steeds drukker op de weg, maar extra wegen aanleggen is een lastig verhaal. Hiermee kunnen we kostenefficiënt omgaan met de bestaande infrastructuur. En het heeft ook een arbeidsmarktcomponent: jongeren zijn hard nodig in de sector én ze zijn gek op gadgets. Die kun je met dit soort dingen aantrekken.” 

Waar beginnen?

Beginnen met connected rijden, begint met de aankoop van de licentie en de implementatie van de app. Op welke schaal start je: het hele wagenpark of met een of enkele voertuigen? Twan Goossens: “Er spelen twee zaken: de slimme verkeerslichten en informatie over de algemene verkeerssituatie. Samen vormen zij de totaaloplossing. Nu zijn matrixborden, informatie over files, e.d. al geïntegreerd. Het systeem van de verkeerslichten moet nog verder worden uitgerold. Maar het is ook het meest complex en de chauffeur zal daar het meest aan moeten wennen. Mijn advies is dan ook om klein te beginnen.” Van den Enden kleurt het wennen verder in. Hij waarschuwt dat de chauffeur niet op de automatische piloot kan rijden. “Het is fijn dat je kunt zien of en hoe lang je rood of groen hebt, maar je kunt niet blind varen op het systeem. En de extra’s vind ik heel prettig, zowel qua veiligheid als de kosten.”

Jouw chauffeurs ook connected laten rijden?

Janneke Nijsing hoopt dat nog voor het einde van dit jaar 200 vrachtwagens in de corridor Amsterdam Westkant met de app rijden. Transportbedrijven die willen aanhaken bij de Connected Transport Corridor Amsterdam Westkant kunnen de vergoeding voor de aankoop van een licentie via Janneke Nijsing aanvragen. Bij haar kun je ook terecht met vragen.

Aad van den Enden van JHL Group rijdt connected