dhl klimaatneutrale cityhub

DHL sorteercentrum Amsterdam vernieuwd en verbeterd

DHL Parcel gaat op het Atlaspark in Amsterdam Westerpoort een nieuw sorteercentrum voor pakketten bouwen. Het sorteercentrum neemt de plaats in van de huidige terminal op hetzelfde bedrijventerrein. Met het nieuwe centrum wordt de capaciteit uitgebreid en worden de installaties verbeterd, waardoor er meer en beter gesorteerd kan worden.
De bouw en inrichting van het nieuwe sorteercentrum van DHL Parcel vergt een investering van ruim 35 miljoen euro. WDP ontwikkelt het gebouw Aan de Stegge Twello. De opening is medio volgend jaar.

DHL sorteercentrum Amsterdam deel van Europees netwerk

De investering wordt ingegeven door de enorme groei van DHL Parcel als de op één na grootste vervoerder in e-commerce. Daarnaast is het bedrijf marktleider in het business-to-business segment. De vestiging in Amsterdam is een van de 15 sorteercentra in Nederland, die samen met de 6 centra in België een Benelux-wijd netwerk vormen. Samen met vergelijkbare netwerken in de belangrijkste Europese landen wordt zo een verenigd Europees pakketnetwerk gevormd. Het belang daarvan neemt zienderogen toe met de groei van het grensoverschrijdende e-commerce-verkeer.
In het DHL sorteercentrum Amsterdam zullen zo’n 600 medewerkers betrokken zijn voor de aan- en afvoer en bezorging van pakketten. In totaal werken bij DHL Parcel circa 6.500 mensen in Nederland.

Duurzaam

Op het vlak van techniek wordt het centrum voorzien van een sorteerinstallatie met een capaciteit van 12.000 pakketten per uur, met de mogelijkheid deze nog verder uit te bouwen. Wat betreft duurzaamheid moet het pand straks gaan voldoen aan de BREEAM Excellent-norm voor duurzame gebouwen. Er komen onder meer 4.700 zonnepanelen op het dak, die voor 80% van de benodigde elektriciteit gaan zorgen. Ook wordt het gebouw voorbereid op het opladen van elektrische vracht- en bestelauto’s.

Investeringen met het oog op groei

De nieuwbouw in Amsterdam is de eerste in een reeks voor de komende jaren. Investeringen zijn nodig om de groei in goede banen te leiden en om het serviceniveau verder uit te breiden. De afgelopen twee jaar is er al voor 30 miljoen euro geïnvesteerd. De komende drie jaar zal dat bedrag de 60 miljoen overschrijden. Recent werd 10 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van de vloot met 400 woonwijkvriendelijke kleinere bestelauto’s, waaronder 100 elektrische.

Investeringen in bezorgen op maat

Verder wordt onder meer geïnvesteerd in de fysieke uitbreiding van het netwerk, in verzendservices en IT-innovaties. Zo werd het aantal DHL Parcelshops al uitgebreid; inmiddels kan de consument terecht bij zo’n 2.000 ophaal- en afgiftelocaties. Verder werd een start gemaakt met het plaatsen van DHL Parcelstations, de pakketkluizen waar consumenten met een pincode hun pakket kunnen ophalen of afgeven. En er is geïnvesteerd in services zoals tijdvaklevering, avondlevering en in mogelijkheden voor de consument om met de smartphone de locatie en tijd tijdens aflevering te wijzigen. Ook snelle en voordelige leveringen van consument naar consument, met aansluiting op het wereldwijde pakketnetwerk van Deutsche Post, is inmiddels mogelijk.
Bron: DHL Parcel.

Geef een reactie