Bij logistiek dienstverlener Deudekom in Duivendrecht komt een elektrisch laadplein voor vrachtwagens en bestelbussen. Hiervoor hebben de provincie Noord-Holland, gemeente Ouder-Amstel en Deudekom een samenwerkingsovereenkomst getekend. Het publiek toegankelijke laadplein is vooral bedoeld voor transportbedrijven. Het is een belangrijke praktijktest voor elektrische stadsdistributie.
De schop gaat snel de grond in. Het laadplein gaat nog dit jaar in gebruik. De dieselvoertuigen die nu nog door bedrijven worden gebruikt, stoten veel CO2, stikstofoxiden en schadelijke fijnstof uit, terwijl ze veel kilometers afleggen in de stad. Overschakelen naar elektrische trucks en bestelbussen zorgt voor schonere lucht.
“Nu het vervoeren en bezorgen van online-bestellingen toeneemt, is het extra belangrijk om te investeren in het elektrisch vervoer van goederen binnen steden ”, aldus gedeputeerde Jeroen Olthof. “Daarom werken we graag mee aan de ontwikkeling en bouw van dit laadplein voor schone bestelbusjes zonder uitstoot.”
Elektrisch laadplein Deudekom is publiek toegankelijk
Deudekom exploiteert sinds 2016 een logistiek knooppunt aan de rand van de stad. Op dit terrein komen 8 laadpunten. Net buiten het terrein komt bovendien een snellader. Alle punten zijn publiek toegankelijk, zodat ook andere logistieke bedrijven ervan kunnen profiteren. Denk bijvoorbeeld aan PostNL, die haar voertuigen op het terrein stalt en oplaadt.
Wethouder Rineke Korrel (gemeente Ouder-Amstel): “Dat het laadplein bij Deudekom komt is niet voor niets, want de locatie is strategisch en het bedrijf is een pionier in zero emissie-stadslogistiek.” Op haar knooppunt laadt Deudekom goederen vanuit grote dieselvrachtwagens over in kleinere elektrische bestelwagens. Die leveren de bestellingen af bij de klanten in de stad. Goederen van verschillende leveranciers worden gebundeld en zoveel mogelijk in één keer bezorgd. Dat is wel zo efficiënt, zorgt voor minder verkeer in de stad en levert extra milieuwinst op.
Interessante testcase
Goede laadvoorzieningen zijn een belangrijke voorwaarde om zero emissie-stadslogistiek te kunnen laten groeien. MRA-Elektrisch (een samenwerkingsproject van overheden in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht) werkt al langer met Deudekom samen om dit te realiseren. Voor Deudekom, de gemeente Ouder-Amstel en MRA-Elektrisch is het laadplein een interessante testcase.
Directeur Jan van Deudekom legt uit: “Het is essentieel om in de praktijk te ontdekken en demonstreren wat er allemaal komt kijken bij het laden van een elektrische vloot. Zo helpen we de logistieke sector de overstap naar elektrische vracht- en bestelwagens te maken.”
Toonaangevend
Het grootste deel van de voertuigen van Deudekom bestaat nu al uit elektrische vracht-, bestel- en personenwagens. In de komende jaren worden álle voertuigen elektrisch. MRA-Elektrisch (MRA-E) organiseert onafhankelijk advies en zorgt ervoor dat de verschillende elektrische voertuigen en de laadinfrastructuur goed op elkaar zijn afgestemd. Via MRA-E komt de opgedane kennis en ervaring direct ten goede aan initiatieven elders.
Technisch is het laadplein zo ingericht, dat in de toekomst ook ervaring kan worden opgedaan met ‘slim’ laden (via een innovatief batterijenpakket dat netverzwaring overbodig maakt) en V2G, ‘vehicle to grid’ (elektrische voertuigen die ook energie aan het elektriciteitsnet kunnen terug leveren).
Gedeputeerde Olthof: “Zo blijven we doorwerken aan de ontwikkeling van schone stadsdistributie. Zodat we goed zijn voorbereid om daar op grote schaal werk van te maken, als de economie hopelijk na de coronacrisis weer aantrekt.”