dag digitalisering

Experimenteer met data in de logistieke keten

Hema wil zijn supply chain optimaliseren door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie en machine learning. Toepassing van deze technologieën helpt om de vraag beter te voorspellen, zodat optimale voorraad- en distributieplannen gemaakt kunnen worden. Hiervoor werkt de retailer samen met softwareleverancier JDA.

Hema kunstmatige intelligentie
Bram van Amerongen, sectoranalist ABN AMRO

Het belang van data voor een efficiënte en toekomstbestendige logistiek groeit. Om de juiste beslissingen te kunnen nemen en de goederenstromen zo efficiënt en effectief mogelijk te laten verlopen, is beschikbaarheid van relevante informatie cruciaal. Technologie biedt bedrijven een kans om efficiënter te werken. Met behulp van data en software kunnen de beladingsgraad en de routes worden geoptimaliseerd. Ook kan hiermee de vraag beter worden voorspeld met als doel de voorraden te optimaliseren en de magazijninrichting te verbeteren.

Toch lijkt het lastig om op een juiste manier invulling te geven aan de digitale transformatie. Recent onderzoek van evofenedex laat zien dat Nederlandse handels- en productiebedrijven (verladers) nog onvoldoende in staat zijn om met data en digitalisering logistieke processen te voorspellen. Bedrijven maken al wel gebruik van historische data voor het meten van prestaties in het verleden, zo blijkt uit het onderzoek.

Met behulp van analyses van historische data valt al veel voordeel te halen. Maar het wordt pas echt interessant als bedrijven deze data omzetten in informatie om bestaande processen aan te passen en om logistieke planning te voorspellen en te optimaliseren.

De vraag is echter hoe bedrijven de stap zetten van potentie naar concrete voordelen. Gebrek aan prioriteit en gebrek aan kennis (of informatie) vormen vaak de grootste hindernissen om waarde uit verzamelde data te kunnen halen. Maar met behulp van een goed softwarepakket en de bereidheid om te leren en te experimenteren kunnen bedrijven de potentie van data inzetten naar concreet voordeel voor hun besluitvorming en bedrijfsvoering.

Meer weten?

Neem contact op met Bram van Amerongen, sectoranalist Transport & Logistiek van ABN AMRO.