Holthausen Energy Points (HEP) gaat het eerste waterstof tankstation in de Amsterdamse haven bouwen. Bij dit station kunnen medio volgend jaar vrachtwagens en personenauto’s 24 uur per dag, zeven dagen per week waterstof tanken. De bouw van het tankstation aan de Australiëhavenweg start in het voorjaar van 2020 en zal na de zomer gereed zijn.
Om de duurzame productie van waterstof bij het tankstation te stimuleren, heeft de gemeente Amsterdam een eenmalige bijdrage beschikbaar gesteld van € 500.000. Ook gaat de gemeente haar vuilniswagens omzetten naar waterstof-elektrisch aangedreven wagens. Dit contract is onlangs getekend en de eerste zes vuilniswagens gaan in 2020 rijden.
Wethouder Marieke van Doorninck (Luchtkwaliteit en Duurzaamheid): “Rijden op waterstof levert geen uitstoot op zoals stikstof en fijnstof en draagt bij aan schonere lucht in de stad. En geproduceerd met groene stroom, is waterstof ook nog klimaatneutraal. Zo levert dit tankstation een bijdrage aan de duurzaamheidsambities van stad en haven. Het is onze ambitie om in 2030 een uitstootvrij gemeentelijk wagenpark te hebben. Voor onze zware voertuigen is waterstof een prachtige oplossing”.
Stefan Holthausen van Holthausen Energy Point: “Het grote voordeel van waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens is dat deze emissieloos rijden, een grotere actieradius hebben dan batterij-elektrische voertuigen, een lager gewicht hebben en bij het tankstation in korte tijd kunnen tanken.”
Naast een tankstation, fungeert het station ook als vulstation, waarbij waterstof in cilinders wordt gevuld. Door dit vulpunt hebben bedrijven gemakkelijk en snel toegang tot waterstof voor hun (bouw)generatoren en hijs- en liftgereedschappen, zoals heftrucks.
Port of Amsterdam gelooft in een belangrijke rol voor waterstof als energiedrager om klimaatdoelstellingen te behalen. Voor bedrijven in het Amsterdamse havengebied biedt waterstof kansen om onder meer logistiek en transport te verduurzamen en waterstof als bouwsteen op te nemen in productie van bijvoorbeeld chemicaliën en brandstoffen, zoals synthetisch samengestelde kerosine voor de luchtvaart. Samen met Nouryon en Tata Steel participeert Port of Amsterdam in het project H2ermes voor grootschalige productie van groene waterstof met windenergie van de Noordzee. Ook heeft Port of Amsterdam een vaartuig in aanbouw dat aangedreven zal worden door waterstof.
De gemeente Amsterdam is deelnemer in het Europees project REVIVE (REfuse Vehicle Innovation and Validation in Europe). Een doelstelling van REVIVE is het demonstreren dat vrachtwagens met brandstofceltechnologie en range extender een goed alternatief zijn voor het emissieloos maken van zware bedrijfsvoertuigen. Dit project heeft financiële steun ontvangen van de Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking (FCH JU) van de Europese Unie.
Holthausen Energy Points heeft voor de bouw van het tankstation subsidie ontvangen namens de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en – innovaties (DKTI) Transport. Deze regeling richt zich op transportoplossingen met lage of geen CO2-uitstoot en thema’s als elektrisch rijden en varen, efficiënte schepen, rijden op waterstof, biobrandstoffen in luchtvaart, scheepvaart en zwaar wegverkeer.