samenwerking schiphol

Samenwerking Schiphol met BAM, Volkerwessels en Heijmans

Nieuws

Schiphol heeft langlopende contracten met BAM, Heijmans en Volkerwessels afgesloten. De bouwbedrijven kunnen in maximaal negen jaar opdrachten op Schiphol uitvoeren met over deze periode een totaal geraamde waarde van 2,5 tot 3,5 miljard euro. De kern van de opdrachten is het onderhouden van en investeren in bestaande infrastructuur op de luchthaven.

BAM, Heijmans en Volkerwessels waren sinds augustus 2018 na een Europese aanbesteding voorkeurskandidaat voor verschillende onderdelen van de aanbesteding:

Perceel Start- en landingsterreinen Heijmans Infra BV
Perceel Vliegtuigopstelplaatsen Combinatie KWS Infra BV-VolkerRail Nederland BV (beide VolkerWessels ondernemingen)
Perceel Landzijdige infrastructuur BAM Infra BV
Perceel Ondergrondse Infrastructuur BAM Infra BV
Perceel Terminal 1 & 2 Heijmans Utiliteit BV
Perceel Terminal 3 & Schiphol Plaza BAM Bouw en Techniek BV

Afgelopen maanden werkten zij hun plannen uit en stemden die af met Schiphol. Daarmee is de concretiseringsfase van de aanbesteding afgerond en gingen alle partijen over tot het ondertekenen van de overeenkomsten. De uitvoering van de contracten start april 2019.

Europe’s preferred airport
De bouwbedrijven committeren zich aan doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, optimaal assetrendement, excellente organisatie, innovatie en digitalisering. Daarmee dragen zij bij aan Schiphols ambitie om Europe’s preferred airport te zijn.

Duurzaamheid
De bouwbedrijven stoten tijdens de werkzaamheden minder uit dan nu door bijvoorbeeld het gebruik van elektrisch materieel, ze gaan vrijkomende materialen lokaal hergebruiken en verminderen het energieverbruik in de terminals.

Optimaal assetrendement
Door slimmer onderhoud en life cycle costing worden de luchthavenprocessen optimaal ondersteund. Dat draagt bij aan zo min mogelijk vertragingen tegen concurrerende kosten.

Excellente organisatie
De langjarige overeenkomsten maken het mogelijk wederzijds te investeren in de samenwerking.

Innovatie en digitaal
Door het gebruik van digitale middelen is informatie real time beschikbaar en voert Schiphol het onderhoud uit precies wanneer dit nodig is. Ook worden de kennisnetwerken van Schiphol en de bouwbedrijven samen ingezet om innovatie te bevorderen. Dat zorgt voor nog betere dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen en reizigers.

Last modified: 31 januari 2019