De transport- en logistieksector krijgt al harde klappen als gevolg van de coronacrisis, maar de echte dreun moet nog komen. De sector is echter in staat om weer op te krabbelen en sterker uit de crisis te komen. Daarvoor moet de ‘logistieke voetafdruk’ kleiner worden door slimmer te gaan werken. Dat zei dr. Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics aan Hogeschool van Amsterdam, eind april tijdens een webinar van MRA University.
Bron: Metropoolregioamsterdam.nl.
Op dit moment is de zogenoemde ‘beladingsgraad’ in de transportsector ‘redelijk bedroevend’, zei Ploos van Amstel voor een publiek van ruim 150 personen. Vrachtwagens moeten dan ook voller en treinen moeten beter worden benut voor vrachtvervoer. Digitaliseren, samenwerken en verduurzamen is het devies. ‘Het is te gek voor woorden dat een pak melk in de Metropoolregio Amsterdam in 120 magazijnen staat.’
Belang van de sector
Ploos van Amstel begon zijn college met cijfers die het belang van de transportsector voor de MRA duidelijk maken. Via wegtransport, binnenvaart, treinverkeer en luchtvervoer worden tientallen miljoenen tonnen vracht vervoerd. ‘Pakjes, bloemen of staal: je kunt je niet voorstellen dat de MRA er zou zijn zonder transport.’ Het is ook een ongekend sterke en veerkrachtige sector die, ondanks soms dramatische berichten in de media, momenteel kampt met een krimp van ‘slechts’ 10%. Hoewel de lector ook waarschuwde dat de ‘echte dreun’ voor de sector mogelijk nog moet komen.
Goede maatregelen overheden
Ploos van Amstel roemde de maatregelen die overheden al hebben genomen, zoals het tijdelijk buiten werking stellen van venstertijden voor transporteurs in binnensteden. Ook mogen chauffeurs nu tijdelijk langer rijden, zodat levensmiddelen en medicijnen beter te verspreiden zijn.
Versterken van de sector
Om de sector structureel te versterken, moet allereerst worden ingezet op het gebruik van data en op samenwerking. Als voorbeeld noemde Ploos van Amstel de levensmiddelensector, die is gewend om in te spelen op plotseling veranderende omstandigheden, zoals een ‘barbecuealarm’. Supermarkten delen hun kassagegevens met leveranciers. ‘Tien jaar geleden liep in supermarkten nog een bedrijfsleider rond met een scanner tussen de schappen, vandaag kan de leverancier de hele dag meekijken.’
Dat is in de transport- en logistieksector verder niet gebruikelijk. ‘Het is natuurlijk heel triest dat nog niet 2% van de vrachtbrieven digitaal is’, zei Ploos van Amstel. ‘Dan is het wel heel lastig om informatie te delen: de vrachtwagen rijdt, maar geen idee wat eraan komt. Dat is niet meer van deze tijd, de sector moet digitaliseren. Wat mij betreft komt er binnen twee jaar een wet die ervoor zorgt dat geen vrachtwagen nog de weg op gaat zonder een digitale vrachtbrief.’
Bij de toepassing van data zijn goede planners cruciaal, zei de lector. Door slim gebruik te maken van data, goede samenwerking en te investeren in de opleiding van de beste planners kan de sector sterker uit de coronacrisis komen.
Webinar terugzien?
Het volledige webinar van dr. Walther Ploos van Amstel is hier terug te zien:
Vragen en antwoorden in een podcast
Tijdens het webinar heeft Walther Ploos van Amstel op enkele vragen kunnen reageren, maar niet alle vragen konden binnen de tijd worden beantwoord. In een podcast, die binnenkort hier wordt gepubliceerd, gaat de lector op andere vragen in.