investering noord/zuidlijn

Pas op Den Haag! ‘Intrekken investering Noord/Zuidlijn funest voor Nederland’

Het intrekken van de toegezegde 1,8 miljard euro voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol is funest voor de bereikbaarheid van Nederland. Dat heeft een brede coalitie van bestuurders afgelopen donderdag in Den Haag aan fractievoorzitters en Kamerleden laten weten. Onder hen waren Melanie van der Horst (wethouder Mobiliteit Amsterdam en voorzitter van de Vervoerregio), Marjan Rintel (president-directeur KLM), Ruud Sondag (ceo Schiphol) en Wouter Koolmees (president-directeur NS) en Jan de Reus, gedeputeerde van Flevoland.

Bron: Vervoerregio Amsterdam.

Wouter Koolmees, president-directeur van NS: “We realiseren ons dat de bedragen voor projecten als Noord/Zuidlijn en Zuidasdok aanzienlijk zijn. En toch is investeren hier nodig. Veel van onze treinen stoppen onderweg op stations in en rondom Amsterdam. Als de situatie daar verbetert, zal de bereikbaarheid in het hele land met sprongen vooruit gaan. Steden als Alkmaar, Enschede, Groningen en Maastricht plukken daar onmiddellijk de vruchten van.”

1,4 miljard van en voor de regio 

De bestuurders hadden ook goed nieuws te melden. Gezamenlijk zijn zij bereid om 1,4 miljard euro aan de bereikbaarheid bij van ons land te dragen, mits de bezuiniging van 1,8 – zoals beloofd – wordt teruggedraaid. Van der Horst: “De Tweede Kamer heeft al eerder laten zien pal achter het openbaar vervoer te staan. Wij rekenen op de formerende partijen dat zij een beslissing nemen over de Noord/Zuidlijn. Ik hoop dat we samen met een nieuw kabinet de bereikbaarheid voor alle reizigers in Nederland kunnen verbeteren. Het ov biedt bij uitstek kansen om verschillen tussen regio en randstad te verkleinen, dus het zou mooi zijn hier gezamenlijk op te trekken.”

Oproep aan volgend kabinet

Vanwege de lopende formatie en de begrotingsbehandeling Infrastructuur en Waterstaat (IenW) deden ze hun oproep bij verschillende fractievoorzitters. Ze pleitte ervoor dat een volgend kabinet de tekorten op belangrijke nationale projecten zoals de Noord/Zuidlijn en Zuidasdok aanvult en te investeren in de IJmeerverbinding. Daarnaast spreken ze ook de kersverse woordvoerders IenW hierop aan die deze week een debat over infrastructuur voeren. “Investeringen in deze projecten komen ten goede van de bereikbaarheid van heel Nederland. Hier profiteren reizigers in Zwolle en Almelo direct van.” Aldus Jan de Reus, gedeputeerde Flevoland en voorzitter van het Platform Mobiliteit van de Metropoolregio Amsterdam. 

Ook versterking Mobiliteitsfonds nodig

Daarnaast pleit de groep voor een versterking van het Mobiliteitsfonds  van 8 miljard euro voor de komende acht jaar. Hiermee kunnen de mobiliteitsprojecten in heel Nederland uit het slop getrokken worden. Op dit moment heeft alleen BBB een verhoging van het mobiliteitsfonds in haar programma staan. Marjan Rintel benadrukt: “Investeringen in mobiliteit zijn cruciaal voor het bereikbaar houden van Nederland. Voor verdere verduurzaming van de luchtvaart willen we dat korte vluchten zoveel mogelijk vervangen worden door de trein. Dan is het essentieel dat er meer mogelijkheden zijn om per trein de luchthaven te bereiken”.  Melanie van der Horst concludeert: “De Tweede Kamer heeft al eerder laten zien pal achter het OV te staan. Ik hoop dat we samen met het nieuwe kabinet de bereikbaarheid voor alle reizigers in Nederland kunnen verbeteren. Het OV biedt bij uitstek kansen om de verschillen tussen de randstad en de regio te verkleinen, dus het zou mooi zijn om daar gezamenlijk in op te trekken.

Brede coalitie

Onder de delegatie bevinden zich de Jan de Reus, Gedeputeerde Ruimte en Mobiliteit Flevoland en voorzitter van het Platform Mobiliteit van de MRA, Jeroen Olthof, Gedeputeerde Mobiliteit uit Noord-Holland,  Wouter Koolmees, president-directeur van NS, Marjan Rintel, President-Directeur van KLM, John Voppen, CEO van Prorail. Ook maken Reinier van Dantzig (Wethouder Wonen Amsterdam), Marja Ruigrok (Wethouder Mobiliteit Haarlemmermeer en lid Dagelijks Bestuur Vervoerregio), Gerard Slegers (Wethouder Mobiliteit Zaanstad en lid Dagelijks Bestuur Vervoerregio), Julius Lindenbergh (Wethouder Mobiliteit Almere), Bas van Leeuwen (Wethouder Mobiliteit Haarlem) en Melanie van der Horst (Wethouder Mobiliteit Amsterdam en lid Dagelijks Bestuur Vervoerregio) deel uit van deze unieke delegatie.