Eerste containertrein Amsterdam – China onderweg

De eerste containertrein die direct rijdt tussen Amsterdam en de Chinese oostkust is bijna op de eindbestemming Yiwu. De trein is op 7 maart vertrokken vanuit de Amsterdamse haven. Hij legt 11.000 kilometer af in 16 dagen en biedt daarmee een snel, goedkoop en milieuvriendelijk transportalternatief tussen Nederland en China.
Door de nieuwe treinverbinding is Nederland nog beter aangesloten op het One Belt, One Road-programma, een herintroductie van de legendarische Zijderoute, die eeuwenlang de belangrijkste doorvoerroute tussen Europa en Azië vormde.

Opening zijderoute naar Chinese oostkust

Samen met de partners NUNNER Logistics, TMA Logistics en Rail Cargo Group had Port of Amsterdam een feestelijke openingsceremonie georganiseerd ten behoeve van deze nieuwe containertreinverbinding.
In het programma werd ingegaan op de rol van de verschillende partners en de voordelen van deze verbinding voor verladers en expediteurs. Circa 130 gasten – voornamelijk potentiële klanten en belanghebbenden, maar ook een delegatie vanuit China en Kazachstan – waren aanwezig.
Na de ceremonie, een traditionele Chinese leeuwendans voor het brengen van voorspoed en geluk, en het doorknippen van het lint, vertrok de eerste trein daadwerkelijk naar eindbestemming Yiwu in China.

One Belt, One Road

De nieuwe verbinding maakt deel uit van het One Belt, One Road-programma, een initiatief van de Chinese overheid om het Aziatische land beter te verbinden met de rest van de wereld. De naam van het programma verwijst naar de oude Zijderoute, die zijn naam ontleende aan de lucratieve handel in zijde die over de gehele lengte van de route wordt uitgevoerd, te beginnen tijdens de Han-dynastie. Inmiddels zijn er al meer dan zestig landen betrokken bij het programma, waar naast de spoorwegverbinding ook een nieuwe route over het water onder valt.
Voor Port of Amsterdam betekent de nieuwe Zijderoute meer keus in verschillende modaliteiten voor de klanten en hun afnemers. Goede achterlandverbindingen zijn noodzakelijk voor zeehavens. Vanaf nu kan de lading in containers, denk aan elektronica, automotive onderdelen, bier, kindervoeding en luxe textielgoederen, oostwaarts via deze nieuwe treinverbinding worden vervoerd.
Gezamenlijke eerste stap op weg naar China (op foto vlnr)
Michael van Toledo, TMA Logistics
Erwin Cootjans, Nunner Logistics
Mo Chen, YIWU Timex Industrial Investment Co. Ltd
Erik Regter, Rail Cargo Group
Femke Brenninkmeijer, Port of Amsterdam
Bron: Portofamsterdam.nl

Geef een reactie