agrifood+ express

In 2022 ook duizenden vrachtwagenritten op jaarbasis besparen?

Amsterdam Logistics is betrokken bij diverse initiatieven om goederen van de weg te verplaatsen naar spoor of binnenvaart, zoals Noord West Connect. De corridor Agrifood+ Express die verladers verbindt via de waterweg tussen Vlissingen, Rotterdam en Lelystad. In de laatste editie van 2021 van het magazine van evofenedex vertellen Waterman Onions uit Emmeloord en McCain uit Lelystad (met een fabriek in het Zeeuwse Lewedorp) hoe zij de modal shift in praktijk brengen dankzij deAgrifood+ Express en wat die hen oplevert.

Minder CO2-uitstoot en daarmee een kleinere carbon footprint en bijvoorbeeld een betere aansluiting op transportwegen. Maar ook betrouwbaarder transport. Dat is een greep van de voordelen die Waterman en McCain noemen als ze over de Agrifood+ Express praten. Logistiek dienstverlener Kloosterboer en containerterminal CTU Flevokust zijn ook verbonden aan de binnenvaartverbinding. Een voorbeeld hoe het werkt? Een met diepvriesproducten van McCain geladen container wordt, na een kleine vijf kilometer per truck vervoerd te zijn, in Vlissingen op een schip van Kloosterboer geladen. Drie keer per week vaart een binnenvaartschip naar de CTU-terminal in Lelystad. Vervolgens gaat het laatste stukje naar het vrieshuis weer over de weg. De transporten van Waterman Onions gaan precies de andere kant op.” 

Waterman en McCain zijn beide positief over de nieuwe manier van vervoeren die, zo erkennen ze ook, wat aanpassingen in de bedrijfsvoering vergt. Lees het uitgebreide artikel over de uitdagingen, de voordelen en hun ervaringen hier

Roos-KCB en Noord West Connect

Niels Baars van Roos-KCB in Dronten vertelde in april 2021 hoe hij met succes de overstap maakte naar de binnenvaart binnen het project Noord West Connect (NCW) dat onderdeel is van Amsterdam Logistics. Ook Baars erkent dat de modal shift aanpassingen vereist, maar dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen: “Op zo’n binnenvaartschip gaan een paar containers mee. Op een vrachtwagen maar één.”

noord west connect twee
Sjoerd Sjoerdsma

Meer informatie

Sjoerd Sjoerdsma is programmamanager van Noord West Connect en werkt samen met ondernemers en onder meer evofenedex aan het opzetten van nieuwe en het laten groeien van bestaande binnenvaart- en spoorcorridors. Neem contact met hem op voor een vrijblijvend gesprek over Agrifood+ Express en andere mogelijkheden om ook de modal shift te maken binnen Noord West Connect. Contact opnemen met evofenedex kan ook. Vraag dan naar Tom Mooren.

Uw testcontainer op de Agrifood+ Express?

Bedrijven die overwegen mee te doen aan het project Agrifood+ Express kunnen ervaren hoe het werkt: ze kunnen als test één container over het traject laten vervoeren. Op deze manier is dit initiatief ook bereikbaar voor kleinere mkb-bedrijven. Meer informatie via e-mail: instappen@CTU.nl. Wie geïnteresseerd is in de mogelijkheden van modal shift voor zijn bedrijf, kan de Modal Shift quickscan van evofenedex aanvragen: www.modalshift.nl.