joint corridors off-road

Modal Shift Analyzer: laat uitrekenen of binnenvaart of spoor uw vrachtwagens kan vervangen

Noord West Connect (NWC) lanceert de Modal Shift Analyzer voor verladers en vervoerders. De analyzer biedt inzicht of het loont om het vervoer van goederen van de weg over te hevelen naar binnenvaartschepen, de zogeheten modal shift. Ook kan beoordeeld worden of treinvervoer een alternatief is. Alles op basis van kerninformatie over de transportstroom. NWC-regiomanager Sjoerd Sjoerdsma roept bedrijven op om massaal van de nieuwe tool gebruik te maken.

Tekst: Anke Hoets.

Sjoerdsma onderzoekt binnen het Amsterdam Logistics-programma welke mogelijkheden er zijn om goederenvervoer van weg naar spoor, binnenvaart of short sea te verplaatsen. Sjoerd: “Alles draait om het zoeken naar duurzame verbindingen met als doel vrachtwagens van de weg te halen: verbindingen tussen partijen die mogelijk ladingen kunnen bundelen of bijvoorbeeld het beter benutten van verbindingen zoals onze waterwegen voor het goederenvervoer. Door een modal shift te stimuleren werken we aan een betere doorstroming en aan vermindering van de CO2-uitstoot. Tegelijkertijd kan het bedrijven helpen met het zoeken naar oplossingen, omdat we nu te maken hebben met chauffeurstekorten, toenemende files en kosten.”

Analyse alternatief voor wegvervoer

Meten is weten, zegt Sjoerd: “Wij vragen bedrijven op Amsterdam Logistics een aantal gegevens in te vullen over hun transportstromen. Dat kan naar nationale en zeker ook naar internationale bestemmingen zijn. De software rekent vervolgens uit of vervoer per binnenschip schoner en/of goedkoper kan zijn dan vervoer per vrachtwagen.” De deelnemers krijgen een eigen rapport over de potentiële vermindering van CO2-uitstoot en eventuele kosten. “Desgewenst begeleiden we de bedrijven met vervolgstappen. Indien relevant geven we ook aan of spoorvervoer mogelijkheden biedt.” De analyzer kan zowel voor full truckload, container als bulk- of projectvervoer worden gebruikt. Het mogen regelmatig terugkerende vervoersstromen zijn of projectmatige of zelfs eenmalige.

Meer deelnemers betekent meer potentiële nieuwe businesscases

Omdat het delen van data vanwege concurrentieoverwegingen gevoelig ligt, blijven ze eigendom van het bedrijf zelf. Alleen met toestemming kunnen de gegevens gebruikt worden voor analyse en het speuren naar nieuwe bundelkansen en joint corridors. En alleen geautoriseerde personen krijgen toegang tot de data. Sjoerd werkt samen met de programmamanagers van Joint Corridors Off-Road van Topsector Logistiek die een netwerk van multimodale transportcorridors in het hele land opbouwen. “De data bieden mij de mogelijkheid om te ontdekken waar bedrijven naast elkaar naar dezelfde bestemming vervoeren. Als zij geïnteresseerd zijn kan ik ze bij elkaar brengen en samen met mijn collega’s kijken of er voldoende volume is voor een nieuwe binnenvaart- of spooroplossing. Dat zou geweldig zijn. Het minimumeffect dat ik wil bereiken is dat bedrijven zichzelf de vraag stellen of ze die vrachtwagen echt nodig hebben. Overigens ben ik zeker niet tegen de vrachtwagen. Ik ben gewoon voorstander voor het kiezen van de beste oplossing voor bedrijf, milieu en bereikbaarheid.”

Modal Shift Analyzer

Heb je vragen over de Modal Shift Analyzer, neem dan contact op met Sjoerd via e-mail of telefoon: 06 47 27 65 22. Vul hier de Modal Shift Analyzer in. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact op over de resultaten.