Schoon, veilig en efficiënt, dat is het doel van ‘connected rijden’, ofwel als vervoerder aangesloten zijn op digitale toepassingen die helpen de meest efficiënte en veilige route te kiezen en het pad te ‘effenen’. Richard Bouwmeester van Dobbe Transport vatte zijn ervaring met de slimme verkeerslichten in de Connected Transport Corridor Amsterdam Westkant als volgt samen: “Het werkt gewoon heerlijk als die verkeerslichten automatisch op groen gaan voor je.”
Tekst: Anke Hoets.
Bouwmeester sprak tijdens de slotbijeenkomst ‘What’s next? Let’s get connected! van de landelijke Connected Transport Week. Host Amsterdam Logistics ontving op 8 juni in Hoofddorp zo’n zestig deelnemers onder wie vervoerders, wegbeheerders van het Rijk, provincies en gemeentes en IT-leveranciers. De laatsten maken met hun digitale mobiliteitsoplossingen connected rijden mogelijk binnen een landelijk netwerk van verschillende transportcorridors. Hoe ze dat doen? Onder meer door het ontwikkelen van applicaties die via 4G contact leggen tussen de vrachtwagencabine en ‘slimme’ verkeerslichten waar chauffeurs eventueel prioriteit krijgen. Of door informatie over routes te ontsluiten, zodat de chauffeur bijtijds kan bijsturen als er stremmingen dreigen.
Robbert Janssen van het ministerie van Infrastuctuur en Waterstaat, die zelf ook eens per maand op de vrachtwagen zit, illustreert hoe belangrijk realtime-informatie kan zijn voor een chauffeur. “Ik kreeg onlangs via de app Flitsmeister een seintje dat er midden op de snelweg een auto stilstond. Daar kon ik bijtijds op reageren, maar achter mij moesten verschillende automobilisten vol in de remmen.” Edwin Marijnissen van Logi-App B.V. vult aan: ”We werken ook aan slim sturen waarmee we chauffeurs helpen volgens bepaalde routes en stad in te rijden of zaken als milieuzones signaleren.”
Meer dan één transportcorridor in de MRA
In de Metropoolregio Amsterdam (MRA) wordt inmiddels al een tijdje connected gereden binnen de transportcorridor rond de veiling in Aalsmeer en Schiphol. Dobbe Transport en R. Nagel Transport B.V. zijn koplopers (link artikel). De organisatoren van de CTC-bijeenkomst zouden graag snel uitbreiden, zegt Ton Geuzendam. Hij is netwerkregisseur Logistiek bij de Vervoerregio Amsterdam: “Er is nu een mooie corridor, maar er is veel meer nodig, zeker bij de Amsterdamse haven waar veel vrachtverkeer rijdt.”
Boris Kock van de provincie Noord-Holland ondersteunt het pleidooi voor snelle actie om efficiëntie en veiligheid op de weg te stimuleren. “De Metropoolregio Amsterdam is bijzonder druk en de ruimte schaars. Maar er komt zoveel op ons af. Denk aan nieuwe regelgeving uit Europa, de woningbouwopgave, de wens om de uitstoot te verminderen. In mobiliteit zien we daarbij meerdere transities waaronder de elektrificatie en digitalisering (smart mobility).”
Regio maakt inhaalslag in slimme mobiliteit en transportcorridors
De regio Amsterdam werkt druk aan een inhaalslag, benadrukt Bert van der Veen van het regionaal iVRI-team Noord-Holland en Flevoland. Volgens hem staat in onze drukke regio een kwart van alle verkeersinstallaties van Nederland, zo’n 1400 stuks. Slechts vier procent daarvan is ‘slim’ waar in transportcorridors elders in ons land tien procent wordt gehaald. “Dit is een innovatieslag die je niet zomaar voor elkaar hebt. Vervoerders moeten testen, IT-leveranciers aanpassingen doen en wegbeheerders vragen zich af hoe een mogelijke corridor in hun mobiliteitsbeleid past. Wij geven op al die vragen antwoorden: we delen kennis en ervaringen uit de regio en de rest van het land en geven advies over de juiste aanpak.”
35 wegbeheerders, soms 35 verschillende prioriteiten
Het iVRI-team werkt samen met alle wegbeheerders. Dat zijn er 35 in de regio, waaronder Rijk, provincie en gemeentes. Met 35 wegbeheerders die allemaal een ander stukje weg voor hun rekening nemen, is prioriteit voor de vrachtwagen niet altijd mogelijk of ligt de prioriteit soms even elders, tempert Robbert Janssen de verwachtingen. “Als de weg volloopt, kun je helemaal niemand prioriteit geven.” Janneke Nijsing, corridormanager CTC Amsterdam Westkant van Amsterdam Logistics heeft daar wel een suggestie voor: “Voor de logistiek zou het helpen als de chauffeur weet welk beleid wegbeheerders hanteren op bepaalde momenten. Ik vermoed dat dit mogelijk moet zijn, maar het lukt nu nog niet om die terugkoppeling in-truck te geven.”
Testen, testen, testen
Het enthousiasme over connected rijden groeit. Het van oorsprong landelijke programma wordt meer en meer opgepakt door provincies en gemeentes. Maar er zitten nog pijnpunten in het systeem. Het is een proces van learning by doing en er wordt dan ook volop getest, aldus Cees Lagendijk van AddSecure NL: “Voornamelijk het aspect veiligheid kwam naar voren. Een chauffeur wil onder het rijden niet op een schermpje hoeven kijken of hij wel groen krijgt. Aan de andere kant heb ik ook chauffeurs die in de green flow zitten, die dat systeem juist weer terug willen.” R. Nagel heeft tijdens de landelijke Connected Transport Week een use case getest in Veghel, samen met AddSecure NL. Dobbe Transport test in de regio Amsterdam samen met Logi-App. Janneke Nijsing: “Na afloop van de bijeenkomst vertelden meerdere mensen mij dat ze zich niet gerealiseerd hadden hoe belangrijk testen is.” Amsterdam Logistics is er voor om het testen te faciliteren, benadrukt ze.
Amsterdam Logistics faciliteert en adviseert
Bij grote projecten als het optimaal inrichten van een transportcorridor moet iedereen elkaar een handje helpen, samenwerken. Zo delen de IT-leveranciers, toch elkaars concurrenten, mondjesmaat steeds vaker data met elkaar om de applicaties in hun totaliteit te verbeteren, zegt Edwin Marijnissen. “Wij willen toch onze klant helpen, dus soms moet je elkaar niet als concurrent zien, maar moet je gewoon samenwerken.” Het is ook belangrijk dat de netwerkpartijen elkaars kennis en achterban delen. Erik Nagel moest erkennen dat hij pas over de CTC Amsterdam Westkant en het landelijke netwerk van transportcorridors hoorde via ACN, de branchevereniging voor de luchtvracht. Janneke Nijsing: “Het is belangrijk om te weten hoe de verbindingen lopen en Amsterdam Logistics en de Amsterdam Logistics Board zijn daar de schakel in.”
Drie mainports in de Metropoolregio Amsterdam
Eline van den Berg van Royal FloraHolland, Luc Scheidel van Schiphol Cargo en Jan Egbertsen van Port of Amsterdam sloten de bijeenkomst ‘What’s Next? Let’s get Connected!’ af met een kijkje in de toekomststrategieën van de drie grote ports in de regio. De stakeholders van Amsterdam Logistics hebben allemaal schoon en slim hoog in het vaandel staan. En ketenefficiëntie waarbij data centraal staan. Eline van den Berg: “Het zou mooi zijn als van een vrachtwagen die onder een iVRI op onze marktplaats doorrijdt in de toekomst direct bekend wordt wie het is, wat hij komt halen of brengen en we deze informatie bijvoorbeeld kunnen koppelen aan ons dockreserveringssysteem. Koppeling van logistieke data en energiemanagement kan in de toekomst ook steeds belangrijker worden voor bijvoorbeeld het bepalen welke laadbehoefte er is wanneer chauffeurs met e-trucks bij ons willen opladen.”